[Epitesz-barkacs] hőelvezetés tömör fémrúddal?

Palasik Sandor palasik at mail.datanet.hu
2009. Feb. 7., Szo, 20:46:23 CET

> közben találtam:
>
> Olyan kőolaj termékek, amelyek esetében a forráspont tartomány a 150
> oC - 500 oC szakaszba esik, a szénatomszám pedig C9 - C30.
>
> sűrű motorolaj tehát 500 oC-t felett is kibírna?

Esetleg kálium vagy nátrium:

http://www.thermacore.com/Technologies/high-temperature-heat-pipes.aspx

Eszerint kálium 400-1000 fok, nátrium 500-1200 fok.

Jól néz ki az a kép a 971 fokos hőcsővel.

Ha jól tudom, talán a ZIL szelepszáraiban volt nátrium. Ezek szerint az is
hőcső volt, csak gyerekkoromban nem értettem, igaz, annyira nem is érdekelt
még, csak jól nézett ki, amikor a szétfűrészelt szelepszárból valaki
kiszedte a nátriumot és vízbe dobta :-)

Az nagyon fontos ezeknél a hőcsöveknél, hogy a csőben csak a szállítóközeg
gőze lehet, semmi más.

A kálium gőznyomása, egyenesen a NASA-tól :-)

http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19680015650_1968015650.pdf

A képlet pedig:

log p/p0 = 7.74887 - 4812.30/T - 1.02160 log T

p0 = 1 atmoszféra
T = kelvin

Valahol 800 fokon kb. másfél atmoszféra.

Palasik Sándor