[Epitesz-barkacs] hoszigeteles, futes

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
2009. Feb. 14., Szo, 09:24:44 CET

Szervusz Lista!

Méricskéltem a mostani, hőszigetelés nélküli házunkon. A falak mondjuk
38 cm téglafalak vagy nagyjából egyenértékűek, az ablakok k=1,1 W/m2K
értékűek, ami kb. azonos a fal mostani hőszigetelésével. Szélmentes
felhős időben kályhánként napi kb. 12 kg fával lehet 15 fokos
hőmérséklet-különbséget csinálni 60 m2-n, ez 24 kg/nap. Fűtőértéke 15
MJ/kg, kályha hatásfoka mondjuk 75% ez a teljes házra 270 MJ naponta,
azaz 3,1 kW teljesítmény. A felület legyen 2,5*(5+5+16+16 [vannak
félméteres belső falak])+5*16=185 m2. A födémen 20 centi szigetelelés
van, a padlón semmi, pontosabban implicit azért sok levegő van a
kavics között, ezért a két vízszintes felületet egyszer számoltam.
Annál is inkább, mert geometriai hőhíd azért akad, tehát nem lehet
sokat levenni a hőszigetelés miatt. A padló viszont most is jóval
melegebb a falnál, mezítláb járok rajta.

Elvileg 3,1 kW / (15*185) kéne 1,1 legyen. Hát, az bizony 1,12 szóval
sikerült a számmisztika (-: nem volt benne "bolgár konstans", csak
egyszer rontottam el szerintem, mert 100% kályha-hatásfokkal
számoltam.

Most 200 nap fűtéssel számolva (átmenetiben föntinél kevesebb,
hidegben több kell) ez 4,8 t/év, ami közel 7 tömör köbméter. Nekem
azért úgy tűnik, ennyi nem fogy el, inkább 6 körül. Gázból a fenti
teljesítményhez 34 MJ/m3 fűtőértékkel és 100% hatásfokkal számolva
naponta 8 m3 fogyna, ez évi 1600 m3.

3 Ft/MJ árral számolva napi 800 Ft, 200 napra 160000 Ft. Ezt így
számolják? Fából még drágát számolva is 7*19000=133000 Ft.

Ha fölkerül 15 cm hőszigetelés, a fal k értéke 0,25 lesz. Ekkor ablak,
ajtó mondjuk 30 m2 (hőhíd miatt erős felülbecslés), mondjuk k=0,5
padló (le lesz tolva az XPS az alap mellett) 80 m2, jó hőszigetelés
mondjuk 155 m2.
Ekkor P=15*(30*1,1+80*0,5+155*0,25)=1,67 kW na ha egyszer készen lesz,
kíváncsi leszek. Ez pont feleannyi fát jelent, mint most.

szia: Balázs