[Epitesz-barkacs] hoszigeteles, futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 15., V, 11:00:37 CET

Balázs Bámer wrote:

> Igen, a nyomtatvány száma 09KUT01 lesz. De be is kell küldeni még most
> februárban, a végeredményt pedig adóként befizetni (-:

:-))

> Köszi, ez jó ötlet. Sajnos még nem vagyok ilyen szinten mechanikában.

Itt egy kis fejtágítás:
http://www.oldtimeraero.extra.hu/vip/szilardsagtan.doc

De mielőtt belemásznál: csak annyi a lényeg, ennyit elég tudni, hogy egy
téglalap keresztmetszetű akárminél, aminek az éliránya a, a szélessége meg
b, a korábbi linkből kinézed a másodrendű nyomatékot, aztán a K
keresztmetszeti tényezőt úgy kapod, hogy az I-t elosztod a szélső szál
távolságával, ezesetben a/2-vel.
Ezután a max húzó és nyomófesz az anyagban, jelöljük szigmával:
szigma=M/K, ahol M a hajlító nyomaték.

Tehát egy tetőlécet eltörve mért körülmények között (adott alátámasztási
távolság és középen ismert terhelés) kiszámítható a nyomaték, ami eltörte
(M=súly fele osztva a fél hosszal), innen kijön, hogy az a fajta fa
mekkora szigmánál törik. Ebből egy gerenda terhelhetősége is kiszámítható,
ami ugyanolyan fából van. Persze nem árt élesben jelentős biztonsági
tényezőt használni, 2-őt, 3-at.

> Ez érdekes. Amúgy a sugárzó fűtés inkább ilyen.

Szerintem meg nem. Minden olyan fűtés, ami nagyobb hőfokkülönbségeket hoz
létre a térben, az nagyobb légáramot generál, mint amelyiknél kisebbet. Én
már mértem padlófűtéses házban hőmérsékleteket. A földszint padlója
közelétől a következő szint plafonjáig nem találtam hőfokkülönbséget.
Akkor mi mozgatán annyira azt a levegőt?

Persze ne érts félre, nem akarom én, hogy szedd szét a házat, helyezd
följebb az ajtókat, burkold újra... mert megsértődök, ha nem padlófűtést
telepítesz! :-)