[Epitesz-barkacs] tetőtér - hőszigetelés - mit, mennyit...?

szepygab at gmail.com szepygab at gmail.com
2009. Feb. 25., Sze, 22:46:46 CET

Szia Robi!

On 25 Feb 2009 at 21:49, Finta Róbert wrote:
> A tetőhéjazat jelenleg tetőléc, bitumenpapír, pala. 27cm magas
> szarufám van. A tervező - kívülről befelé a következőt írta
> elő: tetőhéjazat alatt 5cm kiszellőztetett légrés,
> kőzetgyapot, kiszellőztetett légrés, párazáró fólia,
> gipszkarton.
Az alsó kiszellőztetett légrés hova szellőzik? Kültérbe nyilván
nem, mert akkor bejönne a hideg. Befelé szellőzhet, de oda meg
minek? Egyébként nagyjából korrekt.

> Érdeklődtem, az üveggyapot és a kőzetgyapot forgalmazó is a
> saját termékét dicséri, a másikat előnytelennek ítéli.
Csodálod? :-)

> Üveggyapotot azért nem szeretnék, mert a légutakat erősen
> irritálja, - saját tapasztalat - amiket tapintottam, erősen
> viszketett a kezem tőle.
Én most ezt nem tapasztaltam. A 25 évvel ezelőtti ásványgyapot
piszok dolog volt. Ma az is jobb, de az uveggyapot puhabb, nem
ereztem porzosnak, viszketosnek.

> A tetőhéjazat alatti 5cm-es légrésnél
> a gyapot gyakorlatilag szabadon van, a szellő, huzat kikezdi,
> elhordja a porját.
Ne aggódd túl, nincs ott vihar, ne fogja elvinni a
hőszigetelésed. Ha meg attól félsz, hogy belélegzed a porát, onna
kimegy a szabadba, ahol a lagy légtérben hamar eléri a végtelen
hígítást.

> Kérdeztem, hogy páraáteresztő fóliával
> zárhatom-e az üveggyapotot? Semmi képp. Mindenki ezt mondja.
> Az érdekelne, hogy miérô?
Ez hülyeség.
Alul a lakóhelyiség felől párazáró fólia kell, felülről a tetőhéj
felől páraáteresztő. Ez nyugodtan ráfekhet a hőszigetelésre,
hoszen azért páraáteresztő, hogy ne rekedjen meg alatta a pára.
Jó középáras páraáteresztő fóliái vanna a Klöbernek, elég sokfelé
kapni is.

> Kőzetgyapot: Érdekelne mennyire irritálja a légutakat bőrt?
> Még nem fogtam, az üveggyapotos azt mondja, jóval rosszabb,
> jobban irritál. A honlapon az olvasható, hogy eészségre nem
> káros...
Tapasztalatom szerint is jobban irritál. (Nyilván nem véletlen,
hogy beltérbe - gipszkarton válaszfalak kitöltésére - szóba se
kerül az ásványgyapot, mindenki az üvegre szavaz.)

> Melyik jobb/rosszabb?
Az a jobb, amelyikben inkább hiszel :-)
Komolyra fordítva: szarufák közé a táblás ásványgyapotot
javaslom. Könnyebb dolgozni vele, ha 2 cm túlmérettel vágtad,
szépen beszorul, nem kell rögzíteni, amíg alá kerül a fóliázás,
lécezés.

> Hungarocell/Nikecell: Nem káros az egészségre, de az egér,
> rovar ne tegye tönkre, kívülről le kell zárnom mindenképp.
> Gondolom a hung.cell-t sem lehet lezárni legalább fóliával....
Nagyon merev, nem tudod hézagmentesen hozzáilleszteni a
szarufákhoz. Sokkal kevésbé engedi ki a belső párát, mint a
szálas szigetelőanyagok. Ha a szarufák mozognak, megereszkednek
(szél- és hőterhelés) nem követi, rések (=hőhidak) keletkeznek.
Szerintem kerüld el, nem erre való.

> Az fordult meg a fejembe, hogy nedvességtűrő OSB-vel vagy
> gipszkartonnal lezárni kívülről, de a párát azok sem engedik
> át gondolom.
Túlbonyolítod, és túldrágítod. Ilyen teljes felületű burkolást
csak bitumenes zsindely alá szoktak tenni. Ott ez alatt a réteg
alatt illik megcsinálni az átszellőztetett légrést.

> Felmerült a kérdés, ha belülről nem megy ki a
> párazáró fólia miatt a pára, kívülről meg lezárnám
> páraáteresztővel, akkor honnan keletkezik pára?
A belső fóliaréteg akkor sem lesz légmentesen záró, ha szépen
leragasztod a fóliacsíkok átfedését, ezüst színű
ragasztószalaggal. (Mert, hogy nem haszontalan dolog belülre is
hőtükrös fóliát tenni, főleg ha mögötte sugárzó fűtés - padló,
fal, mennyzet - van.) Gondolom a külső fóliánál eleve hőtükrösben
gondolkodsz, hogy csökkentsd a nyári melegedést. Mivel a
páraáteresztő, hőtükrös fólia baromi drága, én inkább két réteg
fóliát tettem fel, két átszellőzetett légréssel. Az alsó egy
páraáteresztő réteg, ami fekszik az ásványgyapoton. Fölötte
légrés, fölötte a tükrös fólia, fölötte légrés, majd a
cserepezés. Nyáron még nem laktunk alatta, de építési területként
egész kellemes hőmérséklet volt a tető alatt, hőszigetetlés
nélkül is.

> A páraáteresztő csak 1 irányba engedi a párát ugye?
Nem. A párát átereszti minden irányban, a vizet viszont egyikben
sem, az lefolyik róla. Erre találták ki.
Ha végiggondolod, nem fog kintről pára befelé igyekezni, nincs
mit visszatartani.

> Az új tetőszerkezeteknél a páraáteresztő tetőfóliáig töltik a
> szigetelőanyagot - üveggyapotot. Régi tetőszerkezeteknél miért
> kell a légrés? Miért nem zárhatom le a szigetelőanyagot
> valamivel? Fekete lyuk számomra ez a szigetelőanyag választás,
> tervezés.
Nem fekete lyuk ez, csak kaptál egy téves információt, vagy
félreértetted a rétegrendet.
Van egy kátránypapír réteged, ami párazárónak tekintendő.
Ráadásul fekete, pedig nem is napkollektornak szántad.
Ez _alatt_ kell egy átszellőztetés. Egyrészt, hogy kivigye a
bentről mégiscsak oda kerülő párát, másrészt, hogy ne rekedjen
meg a papír alatt a hőség, mert különben nem győzöd beklímázni a
tetőteret, és örömet szerezni az áramszolgáltatónak :-(
A páraáteresztő fólia szerepe csak az, hogy a résben kialakuló
légmozgást elválassza a szigetelőanyagtól. Ha a mozgó levegővel
érintkezik, az menthetetlenül kivisz a rostok között ácsorgó
levegőből, márpeig ez a levegő melegebb, tehát hőt visz ki a
házból, vagyis rontja a hőszigetelés hatékonyságát.

Üdv

szepygab
http://www.foszakacs.hu