[Epitesz-barkacs] parasodas 3

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 4., V, 12:23:57 CET

Balázs Bámer wrote:

> Azért elég kevés helyen van 3 rétegű ablak régi házakon
> (aljzatszigetelés nélkül) és nem rohad mindenütt az ablak.

Lehet, hogy nem rohad, mert néha lefestik... de emlékezhetsz talán még Te
is a régi jó jégvirágos ablakokra, amikre akár népmesék is keletkeztek. Én
is emléxem még gyerekkoromból jégvirágos ablakra. Az valamikor le is
olvadt ám! És kevésbé hideg esetén meg nem jég, hanem víz kellett, hogy
ott legyen, de nem vacakoltak vele, max letörölték. :-)

> Itt valami geometriai ok lehet.

Meg az, hogy ez egy kissé jobban záródó nyílás-zárókkal ellátott ház, nem?

> Azt sem zárom ki, hogy ha meglesz a falak
> hőszigetelése, az ablaknyílások is kevésbé hűlnek majd le, így a
> geometriai körülmények (melyik felület melegebb, hidegebb) akár
> javulhatnak is.

Ez valószínű. Tehát, ha minden jóval melegebb, vagy legalábbis ezek a
hideg részek is melegebbek lehetnek, akkor kisebb esélye lesz a
lecsapódásnak. A páratartalom is lejjebb fog jönni, mert most az a 60%
biztos nem 22 fokhoz tartozik.

> Az sem véletlen, hogy csak az ablak szélével van baj. Ott szerkezeti
> és geometriai hőhíd is van, maga az üveg önmagában is igen jó: soha
> nem párásodik, sőt átmeneti időben hajnalra a KÖZEPE tud KÍVÜL
> párásodni.

Az gondolom az a jelenség, amitől a fa is zúzmarásodik, csak itt annyira
nem jó a hőszigetelés, hogy rá tudjon fagyni. Ha meglesz a harmadik
üvegréteg, azon akár dér is lehet ilyenkor. :-) (Amikor a fákon keletkezik
zúzmara, akkor már nemcsak elég hideg van, hanem a kinti rel páratartalom
is már megvan 100%.)

> A vége lehet, hogy plusz egy üvegréteg és alul kívül hőszigetelés
> lesz, bár ez utóbbit jó lenne megúszni. Otromba, és nehéz jól,
> időtállóra és mechanikailag ellenállóra megcsinálni.

Ha a légréteg 16mm körülire sikeredik, akkor szerintem megoldódik a
probléma. (Asszem a korábbi emilem nem ment át.)