[Epitesz-barkacs] parasodas 4
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 6., K, 16:49:13 CET
szepygab at gmail.com wrote:
> Egy átlagos, központi fűtéses lakásban, télen 40 % alá esik a
> páratartalom, ezért nincs kondenzáció a hideg üvegfelületeken.
> Itt a nedvesség ellen rosszul szigetelt házban a hideg felületken
> eléri a harmatpontot.
> Továbbra is az a véleményem, hogy ez ellen elsősorban a
> páratartalom csökkentésével lehet védekezni.
Azzal hétszentség, hogy lehet, na de olvashattad, hogy a 60%-hoz szinte
ragaszkodnak Balázsék. Én úgy vélem, hogy emellett is meg lehet oldani,
hogy ne akarjon vizesedni az ablak, mert a táblázat szerint ehhez csak az
kell, hogy az ablakfelület melegebb legyen mondjuk 12 foknál. Nagy
hidegben ugye kint van mondjuk -10, bent +18, de az ablak közelében is,
akkor mondhatjuk, hogy 3 rétegnél van 4,5 vagy 5 levegő-üveg hőlépcső.
(1-1 ilyen hőlépcső alatt belül teljes értékűt értek, ebből van 4, bent
van egy fél, kint meg nulla, mert ott a szél is fújhat.) Szóval a
hőfokkülönbséget, ami 28 fok, elosztom 4,5-tel, akkor egy lépcsőre jut kb
6 fok, ebből a belsőre csak 3. De ha 4-5, akkor is még felette lenne a
harmatpontnak.
Szóval én jószerivel bizonyítottnak veszem, hogy az a párásodás oka, hogy
az ablaknál messze nincs 18 fok.
Ezt helyre lehet állítani pl úgy, hogy elő kell venni a nyáron használatos
ventillátort, és beállítani valami jó halk üzemmódra, hogy fújjon az ablak
felé olyan irányból, térrészből, ahol megvan biztosan a 18 fok. Sőt, ha
van huzat az ablaktáblánál, akkor a belső hőlépcső alaposan leesik modjuk
2 fokra, tehát az ablak felületi hőfoka felmegy akár 15-16 fokra, szóval
messze a harmatpont fölé.
> A talajnedvesség
> elleni szigetelés megoldása egyébként is célszerű, az épület
> állékonysága, salétrom és penészmentessége szempontjából.
Nagyon úgy tűnik, hogy itt nem talajnedvesség okozza a párát, hanem a
mindennapos mosás miatti teregetés.
Érdekes mérés lenne: minden egyes mosás előtt és után megmérni a szennyes
és tiszta ruhát, és a különbség az a víz, ami a levegőbe kerül. Van rá
esély, hogy naponta több liter vízről van szó.
> Ha ez végképp nem megy, akkor - tüneti kezelésként - marad a
> felületek hőmérsékletének emelése.
Ez szerintem nem tüneti, hanem oki. Persze, ha a fenti okok állnak fenn.
Persze gazdaságosabb mondjuk a 2 db 2 rétegű üveg, hacsaknem
bebizonyosodik, hogy a tok is nagyon átvezet.
> Láthattuk a képen, hogy jó állapotúnak tűnő festett fa ablakra
> szerelt harmadik üveglap sem hozott tényleges megoldást.
A fentiek alapján nem csoda.
> a jelenlegi használati és nedvesedési viszonyok között, önmagában
> az ablakcserétől sem várható megnyugtató megoldás.
Ha 4 üvegréteg lenne, akkor már 6,5 felé oszlana a hőmérséklet-különbség:
28/6,5=4,3, amiből belülre jut max 2 fok, tehát ha az ablaknál a hőfok már
eléri a 15 fokot, akkor már nem nagyon lenne lecsapódás. Persze a toknál
lehet nagyon gáz a helyzet ekkor is, de az ellen már lehet védekezni.
Itt viszont messze a toktól is látom, hogy van még lecsapódás, tehát nem
csak a toknál, keretnél van hőhíd.
> A hőcserélős szellőztető rendszereknél inkább az jelent
> problémát, hogy nagyon kiszárad a lakás levegője, akár 30 % alá
> is lemehet, így előfordulhat, hogy külön kell foglalkozni a
> párásítással.
Nem kell azt olyan drasztikusan használni! Van Balázsnak páratartalom
mérője, szóval ha mondjuk 50%-nál megfogja a páratartalmat, az még nem
olyan rossz, 7-8 fok közé süllyedne a harmatponti hőmérséklet a kb 11-ről.
> Itt az utóbbi automatikusan megoldódna, csak ne kerülne egy
> kisebb vagyonba ez a beruházás is :-(
Persze, az sokba kerül, amit vásárolni fogsz, de az sokat is tud. Én
amondó vagyok, hogy ide elég lenne egy relatíve egyszerű, barkács
ellenáramú hőcserélő, amit könnyű tisztítani, mert olyan a szerkezete
(majd előhozakodok vele), és két kis pc ventillátor. Ezek fordulatszáma
belőve úgy, hogy a páratartalom nem menjen 50% alá, vagy ami még épp jó. A
fogyasztás is jelentéktelen lenne.
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról