[Epitesz-barkacs] az alternatívak a TV szerint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 9., P, 11:55:41 CET

Hofferek Attila wrote:

> Csökkenne? Milyen arányban van a lakossági és az ipari felhasználás?

Igen, csökkenne. Nem tudom, milyen az arány, valami olyasmit gagyogtak,
hogy az ünnepek alatt, amikor nem nagyon volt termelés, hatvanvalahány
millió m3/nap volt a fogyasztás, aztán amikor lettek munkanapok, ez
felment hetvenvalahányra. Azzal együtt, hogy a hideg üzemek, csarnokok,
irodaházak temperáló fűtésről munkára alkalmas hőmérsékletre fűtése
nyilván sokkal nagyobb teljesítményt igényelt egy darabig.

Valamint az, hogy a lakosság önszántából picit lejjebb vette a
hőmérsékletet, napi 3 millió m3 lett a megtakarítás. Ez a picit lejjebb
úgy értendő valszleg, hogy mondjuk 22-ről 21-re. Fázós népek vagyunk. :)
(Aki fizikailag meg is dolgozik a fűtéssel, mondjuk fát vág, szenet hord,
ott jó esély van rá, hogy eleve csak tizennel kezdődő hőmérséklet van, ami
reggelre akár a 15-ig is lemehet.)

Na most, ha a hőszigetelés drasztikusan elterjedne, akkor vélelmezhető egy
akár 30-40%-os megtakarítás is. Persze nem 5 centi hungarocellel. Az meg a
kb 50 millió/nap esetén (mert az ünnepek alatt is volt biztos vmi ipari
fogyasztás, és ez a részemről sacc), napi 15-20 millió m3 megtakarításhoz
vezethetne.

Ugyanakkor én bizony teljesen eltörölném a gázártámogatást, mert ez erősen
visszafogja a takarékossági és hőszigetelési hajlamot, valamint tök
igazságtalan a többiekkel szemben. Ehelyett lehetne a rászorulóknak más
okból is különféle szoc támogatást adni, aminél csakis az anyagi helyzetük
számítana, nem pedig kihegyezve egyetlen kiadásfajtára.

A hőszigetelések az ipari fogyasztóknál is fontos lenne. Eszméletlen,
micsoda helyek vannak. Meg a szemléletek is. Pl már volt szó róla, hogy
olyan irodaházfélék, amikben technológiai okokból annyi hő keletkezik
egyes helyiségekben, hogy nagyteljesítményű klímákkal kell kivinni a hőt,
az épületet mégis gázzal fűtik az egyéb helyeken. Talán nem is gondol
senki erre a fajta pazarlásra. Ugyanis a gépész tervező betervezi a
szokványos fűtést, a technológia tervezője meg mindent adottnak vesz, és
oda telepíti a szokásos technológiát. Ezek nem kommunikálnak egymással, az
tuti. Minek bonyolítsák az életüket, nemde? (Ennél lényegesen szerényebb
beruházásoknál is látom, hogy ki-ki megoldja valahogy a saját feladatát,
és néha jól keresztbe is tesz akaratlanul a másiknak, mert nincs egy ember
se égen-földön, aki összefogná az egészet. Én is lépten-nyomon megszívom.
Pl megbeszéljük, hogy merre fognak menni kábelek, rákészülök, odamegyek,
erre oda valaki közben ilyen-olyan csöveket szerelt. De van sok más
hasonló is bőven.)