[Epitesz-barkacs] anyagok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 14., Sze, 18:15:26 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Rossz nyomon haladsz.
> Nem a sulyat kell novelni, mert azzal csak arrébb teszed a
> rezonanciáját, hanem az anyag belso csillapitasat. A lenyeg az,
> hogy energia kelljen a megmozgatasahoz.

Tudom, hogy neked ez a véleményed, már korábban is kifejtetted, de itt nem
erről van szó. Adott a gerjesztő frekvencia, konkrétan a kompresszor
mozgása, ami eléggé színuszosnak tekinthető, és vannak a lemezek, amik ezt
képesek követni vagy nem. Mivel a lemezek elég rugalmasak, sokszor
kipróbáltam már, hogy ha tömeget nyomok neki, vagy mágneseket teszek fel,
nagyon jelentősen csökken a rezgés. De ezek csak párdekás holmik. Ha több,
mint 2 kilót felrakok, az már nem képes a kompresszor rezonanciafrekijén
(sacc 25Hz) rezegni, csak irtózatos erő ellenére, az meg nincs.

> Én megprónbálnám bitumenes vastaglemezzel beragasztani belülről.

Belülről semmiféle mód nincs benne matatni. Kívülről tudok rá bármit
rátenni. De az is csak akkor érne valamit, ha tömege lenne. Persze, ha a
rezgő lemez magában állna, és becsomagolnám kistömegű, ám annál
hangelnyelőbb anyagba, pl üveggyapotba fél méter vastagon, az is egész jó
lehetne, de a rezgés bent megmaradna. Nem léghang rezgeti a lemezt, hanem
testhang.

A melegre puhuló dolgokat azért kerülném, mert lesz nyár is, és az egész
szépen lekúszik róla a földre. Netán lefolyik. :-)

Ha magát a burkolatot mittudomén 3-as acéllemezből csinálták volna,
valszleg tök csenes lenne, csak éppen rohadt nehéz és jóval drágább. (Így
se volt könnyű pl felrakni sem, meg hazahozni sem.)

Szóval marad a tömegnövelés. Ez kb megfelel az elektronikában a
pufferkapacnak. Adott a graetz kimenő pontja, oda elkót tesznek. Minél
nagyobbat, annál kisebb lesz a brumm. Pontosan ez a helyzet itt is. Persze
lehet RC-vel is matatni, itt az R felelne meg a csillapításnak, de ez most
itt eléggé a megoldhatatlan kategóriája lenne. Pl ha a tömeggel rendelkező
anyagot tésztaszerű valamivel ragasztanám fel. :) De az a baj, hogy a
levegővel az eredeti lemez is érintkezni fog továbbra is, tehát ha az
rezeg továbbra is, hiába nem ad semmi hangot a tömeggel rendelkező anyag,
a vékony lemez, ha kevesebbet is, de fog adni továbbra is. Ellenben, ha
összekötöm mereven a tömeggel rendelkező anyaggal, akkor már ő se tud
rezegni lényegesen.

Most képes kb 0,2mm-es kitérésre a lemez. Ehhez neki dm2-enként azt a
0,35-ös forma lemezt, ami kb 28g lehet, 15-16 m/s2 gyorsulással képes
mozgatni, ami kb 0,4N-os erő. Ekkora erő a kb 0,34 kilót (szintén
dm2-enként) már csak max 1,2 m/s2 gyorsulásra tudja késztetni, de mivel az
eredetiben volt némi rezonancia is, valszleg még jóval kevesebb lesz a
gyorsulás, tehát a kitérés is messze az eredetinek a tizede alá kúszik.

Most is elviselhető, csak szeretném, ha messze az amúgy halk
ventillátorhang alá menne a rázkódás hangja. Nekem nem jelent gondot, csak
már rossz érzésem van a szomszédok miatt, mert vagy 6-8 méterre van több
ablak is, és lehet, hogy már megszokták, vagy az is lehet, hogy be se
hallatszik, de az is lehet, hogy néha az őrületbe kergeti némelyiket. Nem
szóltak még, de jó lenne megelőzni.