[Epitesz-barkacs] Csonyak kihuzas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 14., Sze, 22:56:14 CET

Moczik Gabor wrote:

> Tud valaki nekem olyan embert ajánlani, akinek van csőnyak kihúzó
> szerszáma amivel 22x1-es (fél?)kemény vízvezetékszereléshez...

Ez már egy idült probléma, ha jól emléxem.
Ha nem jön össze, szerintem neked bőven van olyan mechanikai
felkészültséged, amivel ezt meg tudod oldani. Én így képzelem:

Először is kell egy olyan fészek a csőnek, amibe szépen belefexik
(félhenger), és a leendő csőnyak külsejének megfelelő alakú lyuk van bele
fúrva/süllyesztve.

Aztán csinálni kell egy patronszerűséget, ami relatíve hosszan be van
fűrészelve, 2 vagy 3 irányban, szóval 4 vagy 6 szegmense legyen. Olyan
legyen benne a furat, hogy kényelmesen beleessen a patron az előfúrt
lyukba, de ha benne van, akkor beletolva valami kúpos rudat, máris kitágul
olyan méretre, amilyen kell a kihúzáskori deformációhoz.

Nem hinném, hogy túl nagy erővel kell kihúzni, valami anyával kijönne
biztos. Esetleg lehet gondoskodni róla, hogy az anyát tekerve ne akarjon
elfordulni a patron. Esetleg a bevágások nyomának az eltüntetése érdekében
két különböző pozícióban is meg lehet húzni ugyanazt a lyukat.

A csövet érdemes előre kilágyítani, hiszen úgyis fel lesz hevítve a
keményforrasztásnál a kilágyítási hőfokra. A revét, csúnya felületeket,
amik a kilágyítás miatt keletkeznek, rövid idejű nem tömény salétromsavas
kezeléssel, azonnali alapos öblítéssel, amiből a második lehet picit lúgos
vagy mosószeres, lehet nagyon szép fényessé, tisztává tenni.

Meglepne, ha nem hoznád össze a készüléket pár óra alatt, és ez máskor is
használható lehet. Sőt, egy csőátmérőhöz ugyanaz a szerszám másik
patronnal többféle vékonyabb csőhöz is használható lenne.

Remélem, érthető, amiket összeírkáltam. Ha nem szimpatikus, akkor bocs. Ha
megcsinálod, akkor ez is egy bevételi forrás, mások is fognak hozzád ilyen
célból fordulni. :-)