[Epitesz-barkacs] szkop nelkuli kerdesek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 17., Szo, 13:03:47 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> 1)  "kerékpárdinamó" (tudom, hogy generátor) kézzel pörgetve
>     "nagyon darabosan" forgatható, tehát ennek alapján
> nem színuszos, hanem inkább "négyszögjel" keletkezik?

Lehet, hogy rosszul tudom, de nekem úgy rémlik, hogy a kerékpáron
kommutátoros masina van, ami egyenáramot ad. De ha nem, akkor sem
négyszögjelet ad, hanem színuszt. A "darabosság" azért van, mert a pólusok
kívül vagy belül mágnesből van, a túloldalon meg szintén nem henger alakú
fém, hanem szintén kialakított pólusok vannak. Ha a kiálló pólus a
mágnestér erős részén van, ott akar maradni.

> 2) az autó gyujtótrafója amikor a kalapács megszakítja,
> négyszög jelet kap, mármint  +12V és nulla (test) között?

Amikor a kalapács érintkezői összeérnek, odarakja a +12V-ot, amikor
megszakít, akkor meg többszáz V-os negatív feszbe lendül át egy félszínusz
alakú átlendüléssel, mert kondi is van ott. Rezgőkör. Amíg a +12V van ott,
a gyújtótrafóban mágneses energia halmozódik fel, ez megy át a kondiba,
ettől lesz a fesz nagy. Amikor a fesz maxon van, akkor fogy el a mágneses
energia, lecsökken az áram nullára.

Persze van egy másik, jóval nagyobb menetszámú tekercs, ezen a menetszámok
arányában lesz egy jóval nagyobb, akár 6-10kV-os fesz is.

> és a szikrakeltéskor "kisül" a vasas rész "telítődése?"

Szikra kisüléskor a kondiban tárolt energia a trafón át sül ki, szintén
rezgőkör alakul ki, ezúttal a trafó szórási induktivitásai számítanak. Meg
az esetleges soros ellenállás a szikra felé vezető kanócon, ami
aperiódikussá is teheti a lecsengést, és elnyújthatja a kisülés idejét.

> "mit szólna" a trafó, ha egyszer (test lenne a -12V) és +12V, majd
> (test lenne +12) és  -12V jelet kapna (minthaha 4 kapcsolótranyó
> pofozgatná) akkor a nagyfesz. oldalon is "váltóáram" jellegű lenne?

Tehát egy +/-12V-os négyszöget küldenél a trafóra? Nem lenne a szekunderen
elég nagy a fesz. Persze annak semmi akadálya nem lenne, hogy felváltva
hol +12V-tal gerjeszted fel a trafót (ami végülis fojtó), hol
meg -12V-tal, de nehéz megcsinálni, legalábbis értelmetlennek tűnik.