[Epitesz-barkacs] szkop nelkuli kerdesek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 19., H, 17:21:36 CET

Moczik Gabor wrote:

> Irtam mar joparszor itt amikor ez szobakerult, hogy a dimmelheto
> fenycsoelotetnek altalaban mind a 4 vezeteket be kell kotni, a vegein
> a futoszalakat futeni kell ha le van dimmelve hogy legyen emisszio.

Bocs, nem mindig mindent olvasok el - időszaktól függően.
Ha a wolframot fűteni kell, akkor az már nem nevezhető takarékos
fényforrásnak, akárhogy is. Szóval én asszem azt teszem, hogy ha derengő
fényt akarok, akkor berakok valahova egy 9W-os en.tak. égőt, ha meg még
derengőbbet, akkor ledet, ha még derengőbbet, akkor szentjános bogarat.
:-)

A másik irány pedig: több fénycső, aztán higanygőz lámpa, végül napfény.
:-)

> Egy darabig biztos elmegy, szerintem csak az elettartama valtozik.

Végülis nem akarok ilyet csináli, az viszont felmerült bennem, hogy ha van
szép hosszú fénycső, és 58W-tal van meghajtva, és kéne még egy kis fény,
akkor vajon hogy változna a cső hatásfoka, ha megnyomatnám mondjuk
70W-tal.
Csak az a baj, hogy rohadt nehéz hatásfokot mérni, mert ugyan a belépő
teljesítményt tudom mérni, de a fényt már annál kevésbé. Esetleg a
fényképezőgép tudhat valamit, de nagyon át kell gondolni. Jószerivel marad
a szubjektív összevetés. Pl van 6 fénycső, ebből egyet kikapcsolok és a
maradék 5 6/5 arányban nagyobb teljesítményt kap, és nézem, hogy sötétebb,
világosabb lett-e vagy ugyanolyan maradt.

De ez most nálam nincs napirenden.

> Na persze, ertelmezes kerdese, ha rogton tonkremegy, akkor is csak az
> elettartama valtozott. :-)

Asszem egyénileg nem lehet hiteles élettartam-vizsgálatot végezni. A
tungsramban programozottan százával-ezrével égetik a legkülönfélébb
világító eszközöket, külön stabilizált feszültségű ketyerék vannak erre,
adatokat gyűjtenek, statisztikákat készítenek... szóval az már valami. Így
jött biztos ki az is, hogy asszem az izzónál a feszültség negyedik
hatványával fordítottan arányos az izzó élettartama, viszont otthon, ha
becsavarok néhányat, az egyik pár nap alatt feldobja a tappancsot, a másik
ugyanekkora feszen akár tizenévig is szuperál. Fénycsőnél is hasonló lehet
az ábra.

Az viszont jó lenne, ha lennének a fénycsőre is ilyen adatok, hogy mondjuk
a betolt teljesítmény hogy változtatja az élettartamát. Innentől lehet
dönteni, hogy ha netán a hatásfoka (a fenti szubjektív módszerrel)
valamilyen teljesítményen adódik a legjobbnak, akkor akörül használja az
ember, és nincs kizárva, hogy energiában bejön a gyakoribb csere. Persze
ez az egész jelentéktelen 1-1 fénycsőnél. Ott van jelentősége, ahol
tizessével használják, de lehet, hogy ott sem.