[Epitesz-barkacs] Fw: Fw: Jégeso szimulátorral végzett teszt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Júl. 26., V, 21:02:08 CEST

cst wrote:
> ha 10centis jéggolyó 150km/h sebességgel nem veri szét a cserepet,

Ez a jéggolyós téma látom, nem alszik el.

A jég fajsúlya legyen 0,9 g/cm3.
Ha van egy 4 centi átmérõjû golyó, ami 150-nel jön tegyük fel, hogy
merõlegesen, akkor az ugye durván 42m/s. (Szerintem lassabban jön, csak
jóval nagyobb méretû tárgyak tudnak ilyen gyorsan zuhanni, de legyen.)

Fogjuk fel úgy, hogy a golyó a 4 centin belül veszti el a sebességét
azáltal, hogy ezen a távon semmisül meg.
Ekkor a gyorsulás a=v^2/2s-bõl 22ezer m/s2.

A golyó tömege: 30g=0,03kg.
F=m*a=660N=66kp. Ettõl a golyó valszleg tényleg szétmegy. Ha nem, akkor
kérdés, hogy mekkora erõtõl megy szét. Persze az erõ, ahogy a lassulás
sem, nem egyenletes, tehát a csúcserõ akár sokkal nagyobb is lehet. De
mindenképpen úgy érzem, hogy nem a becsapódási sebesség meg tömegadatok a
lényegesek, hanem a jéggolyó szilárdsága.

Ezért én bizony elõször megnézném, mekkora erõvel lehet szétnyomni egy
jéggolyót. Tudni kell, hogy a felhõbõl nem olyan jéggolyó esik, mint
amilyet egy tömör, átlátszó jégbõl kifaragnának, hanem valami összetapadt
dolog, erõsen morzsalékos lehet. Ilyennel kéne kísérletezni.

A hódfarkú betoncserépnél szerintem elég kis esélye van a jégdarabnak,
hogy hatékony legyen vele szemben. Próbáltam azt a pöcköt leütni róla
kõmûves kalapáccsal, aminél fogva felakad, hát nem volt könnyû! Szerintem
óriási erõnek engedett csak.

Nem próbáltam ki, de erõs a gyanúm, hogy ez a betoncserép a két végén
alátámasztva satatikusan is kibírja ezt a fenti erõt, vagy akár a
többszörösét is, mint kéttámaszú tartó. Ekkor ugye a tömegének nincs
jelentõsége, csak a szilárdságának. Ütközéskor a tömeg is számít, sokkal
többet kibír.

hjozsi