[Epitesz-barkacs] (meg)vezetes Re: butulas

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
2009. Jún. 2., K, 19:13:44 CEST

> Nem lehet, hogy elobb-utobb mindenkeppen kivulrol kellene penzt behozni? A
> lakossag felvasarolna a kotvenyeket, a koltsegvetes hianya miatt minden
> evben ujabb adagot kellene kiadni, kozben az elozo evekbol kamatozik, es
> egyre nagyobb lenne az allam tartozasa a lakossag fele. Aztan ez vagy
> tartana a vegtelenbe, vagy nem fizetne vissza, vagy nyomtatni kezdene a
> penzt, vagy kulfoldi kolcsonbol fizetne vissza.

Ha az megy tovább, mint az elmúlt években, persze, még mértéktartó
(nem hiteleket halmozó) lakosságnál is ez lenne - persze ha van
megtakarítási hajlandóság, minden évben vesz államkötvényt. Eddig
viszont pazarló költségvetés volt és erőn felüli szociális háló, azt
nem lehet büntetlen folytatni. Hagyományosan elsősorban a lakosság
feladata az állam túlköltekezését finanszírozni, mert ha nem teszi, és
az állam a külföldi forrásokat kell igénybevegye, akkor pont az
történik, mint most: gyengül a Forint, csak igen magas kamatra
hajlandók hitelezni külföldről, mert nem bíznak abban, hogy mindezt
visszafizetjük. Nagyon romlik a folyó fizetési mérleg. Tetézi ezt,
hogy a lakosság is jórészt devizahitelt vett föl.

Meg azért most látszik, vagy inkább fog, hogy ha Gipsz Jakabot
kirúgják és nincs tartalék, de van hitel, akkor mit is fog enni. Az a
8 billió Ft csak a lakossági hitelállomány volt, vállalkozások, állami
szféra stb nélkül. Abból csak a lakáshitel méltányolható (maradandó
valami), a többi el van tapsolva plazmatévére, kocsira, utazásra,
kajára stb. Ugyanakkor szerintem igen kevés az, akinek kajára végképp
nem volt más lehetősége, és előtte is mértéktartóan élt, ügyesen
gazdálkodott, csak valami nagy baj beütött.

szia: Balázs