[Epitesz-barkacs] trike

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 4., Cs, 14:23:54 CEST


Hofferek Attila wrote:

> Tehát a kerékpár függőlegesen áll, az ember kilóg valamerre a
> kerékpárról, és nem esik el? Ez tényleg elgondolkodtató.

Nem. A kerékpár jobbra dől, az ámbér meg a bal oldalán kilóg, a 
tömegközéppontból a kerék nyomvonalára húzott egyenes merőleges az útra, 
szóval nem dől semerre. (Kanyarban meg igen, ott szokásos a móka, ott meg 
a centrifugális erő és a súlyerő eredője mutat a tömegközéppontból a 
kerekek tapadási pontjait összekötő egyenes felé.)

Motorversenyzők azért ülnek ki, hogy a motor ne legyen annyira bedöntve, 
ezzel a kerék futófelülete érintkezzen az úttal, ne a felni közeli rész. 
Megtehetnék, hogy ők függőlegesen maradnak, és lefektetik a gépet, de 
ekkor már a gépnek szinte vizszintesen kéne feküdnie. Nem lenne a keréknek 
módja az úttal érintkeznie. :-)

> Kanyarban pont azért kell bedőlni, hogy a kerék síkjában maradjon az
> erő, amely a nehézségi erő, és az oldalirányú erő eredője.

Ez van, nulla vastagságú guminál. Viszont, ha véges a gumi vastagsága, 
akkor nem a kerék szimmetriasíkjában fog az úttal kontaktálni, hanem pl 2 
centivel kijjebb, vagy egy versenymotornál akár 6-8 centivel is kijjebb. 
Ergo lesz előre vagy hátra irányú nyomatékvektor, és ha van a keréknek egy 
kis tengelykéje, ami a két végén van csapágyazva, azokra nem egyforma erő 
hat.

>> Minél vastagabb a gumi, annál nagyobb nyomaték képződhet.
>
> És ez a nyomaték merre forgat micsodát?

A kereket akarja a síkjából kiforgatni. A tapadási ponton képződő erő 
persz át fog menni továbbra is az egész hóbelevanc (emberrel együtt) 
súlypontján. A kereket meg azért akarja kiforgatni, mert a kis 
tengelykéjének nem a közepén megy át az erő hatásvonala.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról