[Epitesz-barkacs] trike

Hofferek Attila hofi at soka.co.hu
2009. Jún. 4., Cs, 14:48:19 CEST

jhidvegi írta:
> Nem. A kerékpár jobbra dől, az ámbér meg a bal oldalán kilóg, a
> tömegközéppontból a kerék nyomvonalára húzott egyenes merőleges az útra,
> szóval nem dől semerre. (Kanyarban meg igen, ott szokásos a móka, ott
> meg a centrifugális erő és a súlyerő eredője mutat a tömegközéppontból a
> kerekek tapadási pontjait összekötő egyenes felé.)
>
> Motorversenyzők azért ülnek ki, hogy a motor ne legyen annyira bedöntve,
> ezzel a kerék futófelülete érintkezzen az úttal, ne a felni közeli rész.

Akkor a kerekparosok miert csinaljak azt, hogy aszongya "van pl olyan
technika is, hogy a bringat dontod befele, de kiulsz a kulso oldalra a
gep melle (Vajk)" ? Igy meginkabb a felnihez kozeli resz eritkezik a
talajjal. Felteve hogy a ,,kulseje'' meg ,,belseje'' az a kanyar kulseje
es belseje.

> Megtehetnék, hogy ők függőlegesen maradnak, és lefektetik a gépet, de
> ekkor már a gépnek szinte vizszintesen kéne feküdnie. Nem lenne a
> keréknek módja az úttal érintkeznie. :-)

A felso mondat nem ezt jelenti? Kiul a kanyar kulseje fele, es a bringat
igy meg beljebb kell dontenie.

> Ez van, nulla vastagságú guminál. Viszont, ha véges a gumi vastagsága,
> akkor nem a kerék szimmetriasíkjában fog az úttal kontaktálni, hanem pl
> 2 centivel kijjebb, vagy egy versenymotornál akár 6-8 centivel is
> kijjebb. Ergo lesz előre vagy hátra irányú nyomatékvektor, és ha van a
> keréknek egy kis tengelykéje, ami a két végén van csapágyazva, azokra
> nem egyforma erő hat.

Szerintem a tengely ket csapagyara egyforma nagysagu, csak ellentetes
iranyu ero hat.

> A kereket akarja a síkjából kiforgatni. A tapadási ponton képződő erő

De akkor ez nem nyomatek, mert az forgatna is, ez csak ero. Van egy
ellenereje is, ha nem lenne, akkor volna nyomatek, es forogna a rendszer
egyenletesen gyorsulo forgassal, amig meg nem szunik a nyomatek (az
egyeb ellenallasoktol eltekintve)

> persz át fog menni továbbra is az egész hóbelevanc (emberrel együtt)
> súlypontján. A kereket meg azért akarja kiforgatni, mert a kis
> tengelykéjének nem a közepén megy át az erő hatásvonala.

Ezt ertem, tiszta sor.