[Epitesz-barkacs] trike

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 4., Cs, 15:37:22 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Akkor a kerekparosok miert csinaljak azt, hogy aszongya "van pl olyan
> technika is, hogy a bringat dontod befele, de kiulsz a kulso oldalra a
> gep melle (Vajk)" ? Igy meginkabb a felnihez kozeli resz eritkezik a
> talajjal. Felteve hogy a ,,kulseje'' meg ,,belseje'' az a kanyar kulseje
> es belseje.

Brahiból. Ha olyan menetsebesség és surlódási viszonyok lennének, mint a
motorversenyeken, akkor még egyenesen ülve rajta is lehet, hogy leérne a
pedál. Ha meg még kifejezetten a bringát döntik csak befelé, akkor pláne.
Így nem lehet jelentős oldalirányú gyorsuláshoz jutni. Szóval ez csak
mutatvány.

> Szerintem a tengely ket csapagyara egyforma nagysagu, csak ellentetes
> iranyu ero hat.

És ezt hogy hívják másképp, ha a két csapágy s távolságra van egymástól?
:-) Csak nem erőpár jön létre, és ezáltal nyomaték?
A valóságban ilyen nincs, mert a súly, ami a kereket nyomja, lehetetlenné
teszi, hogy a két erő egyforma legyen ellentétes irányban.

> De akkor ez nem nyomatek, mert az forgatna is, ez csak ero. Van egy

De nyomaték, ha úgy nézzük, hogy a kerék h magasságban van csapágyazva, és
az erő hatásvonala elkerüli ebben a magasságban a tengelyke közepét.
Ezáltal a kerékre nyomaték hat, amit a csapágyak vesznek fel, és átadják a
váznak. Tehát ez egy belső nyomaték. A váz is hajlító igénybevételnek
lehet kitéve így. Az egészet egy egységnek tekintve persze nincs nyomaték,
mert az erők hatásvonala mindenképpen áthalad a súlyponton. Akkor is, ha
kanyarodik, akkor is, ha gyorsul-lassul. (A kanyar kezdetekor létrejön egy
függőleges tengelyű nyomaték, ami által elkezd függőleges tengely körül
forogni az egész, de miután beáll a fordulatszám, ez a nyomaték is
megszűnik, állandó sebességgel forog függőleges tengely körül a bringa meg
a bringás. Ha nem így lenne, nem tudna befordulni, vagy körbe-körbe menni.
:-))

> Ezt ertem, tiszta sor.

Akkor jó, erről van pont szó, semmi másról.