[Epitesz-barkacs] trike

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 4., Cs, 15:43:14 CEST


vajk fekete wrote:
> arrol, hogy a bringas miert csinalja maskeppen mint a motoros mar 
> gondolkoztunk
> bringasokkal sokat.
>
> kb az jott ki, hogy a bringakerek keskeny, es mindenkeppen kell a nagy 
> fuggoleges ero,
> ami odanyomja az uthoz, kulonben nincs tapadas. tehat ha bedontom, akkor 
> csokkentem a
> fuggoleges komponenst, es emiatt csokken a tapadas, ami a vizszintes 
> ellenerot adja.

Azért érezned kéne mérnökként, hogy ez hülyeség! Ha a függőleges 
komponenst bármi is meg tudná változtatni, az a bringa és bringás 
süllyedésével vagy emelkedésével járna, tartósan!! Márpedig tutira az úton 
marad. Szerintem ez a módi, amiről szó van, egyrészt lehet brahi, másészt 
kényelem, vagy talán az eséstől való félelemre egy reakció. Ha kiszáll 
alóla a bringa, jószerivel talpra esik, míg, a bedől, az oldalára esik, és 
lejön a phlezhúúúúrh. :-)

Erős bedőlés esetén (versenymotorok) az erők úgy alakulnak, hogy marad a 
függőleges komponens, a súlyerő, ehhez hozzáadódik a centrifugális erő, és 
a kettő eredője mutat a súlypontból a kerekek tapadásvonalába. Minél 
nagyobb a centrifugális erő, aminek az ellenereje a surlódási erő a 
talajon, annál meredekebben tud bedőlni. A két erő nyomatékot ad, ami 
kifelé döntené a motorost (bringást), aminek az ellennyomatéka a súlyból 
(ez az erő a tömegközéppontból hat lefelé) és abból az erőkarból álló 
nyomaték, ami a súly hatásvonala és a kerekek tapadási pontjai közti 
egyenes közti merőleges távolság.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról