[Epitesz-barkacs] tavihaz

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Jún. 15., H, 08:40:23 CEST

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2009.06.15. 02:35:10 +2h-kor írta:

> Aha, szóval csak megmaradt.
> Ha volna olyan vidéki rokon, akinél még a régifajta ágyak vannak, az
> lehet, hogy tudná értékelni. :) Legalábbis nekem vannak olyan emlékeim a
> nagyszüleim idejéből, de még a szüleim tesóinak az idejéből is, amikor a
> tanyán aludtunk, hogy szinte úgy kellett felmászni a marha magas ágyra.
> Ott nem rakodtak alá, nem tudom, miért építették olyan magasra. Talán
> azért, mert ott picit melegebb volt télen, mint lejjebb?

az a 20centi élére állítva a szélén, hogy az a 20 centis szalma vagy
szénarétegnek is legyen helye
+
néprajzi adatok szerint  "Magas lábú ágy, alatta gyermekággyal"

http://www.tankonyvtar.hu/konyvek/magyar-neprajz/magyar-neprajz-elet-081201

A kisgyermek egyéves koráig bölcsőben, szegény családban a szülők ágya mellett padra vagy székre helyezett kis teknőben aludt. Utána a kemencekuckóba vagy a kemencepadka és az ágy közé készített kiságyra került, ahol rendszerint ketten is elfértek.
Országszerte elterjedt a széles körben tolinak, tolóágynak nevezett, deszkákból összeszegelt, négy keréken guruló, ládaszerű fekvőhely, amelyet nappalra az ágy alá toltak (Gömörben tologó, Szilágyságban kerekeságy a neve). Benne szalmán vagy szalmazsákon szükség szerint három-négy-öt, 8-12 éves gyermek is aludt. Pokróccal, kabáttal takaróztak. A lányok és fiúk iskoláskorig, néhol 8-10 éves korukig is együtt aludtak. Amikor a toliból kinőttek, a szobabeli másik ágy lett a fekvőhelyük.

A hálóágyba szalmazsákot vagy pusztán szalmát tettek, arra pokróc, fehér vászonlepedő, módos családban a lepedő alá tollal tömött, puha derékalj is került. Ahol kisgyermekek aludtak, sűrűn, néhol havonta új szalmát tettek az ágyba. A párnákat (régebben fűajj, fejel, févaj) libatollal, ahol arra nem telt, tyúktollal, a dunnát libapehellyel töltötték meg. Az ágyban sokan a 20. század közepe tájáig kizárólag dunnával takaróztak. Sok helyen azt tartották, paplanuk az uraknak van. Bolhák ellen az ágy alá szokás volt vadkendert tenni, mert annak a szagától „elvadultak”.