[Epitesz-barkacs] pok a falon -akác

Varga Tibor vti61 at freemail.hu
2009. Jún. 25., Cs, 14:31:01 CEST

Sziasztok!

Én csak 3 telet tüzeltem a kandallóban fával, vagyis nagy tapasztalatom nincs.
Erre alapozva, meg arra, amit másoktól hallottam, leírom, amit tudok,
amit másoktól hallottam.

A fenyőfa hevesen ég, a gyanta miatt fröcsög és ez ráég az üvegre.
Persze le is lehet égetni, de ahhoz akác kell. Ez tapasztalat. Kormol is,
emiatt nem ajánlatos csak ezzel tüzelni.
Egy darab magában nem ég el, hanem ellaszik.  A parázs hamar összeesik.
A gyantat tartalom miatt pattog. Emiatt hangulatos és látványos nétni.
Főleg a deszkák égése látványos. Én is tüzeltem már hetekig építrési fenyő hulladékkal.
Léc darabok, deszka darabok. De csak az átmeneti időben, amikor
nem kellett nagyon megrakni. A régi, szürke, agyonázott, korhadó
félben lévő tetőléc nem pattog. Annyira porózus, hogy már nem roggan fel a
fán belül a felforrósodott gyanta. Én a kandallós tanácsára felülről szoktam
meggyújtani a kandallóba bepakolt fát. Felülről meggyújtani a kéreggel rendelkező
keményfát, nem a legjobb a fenyő. Vékonyra hasogatott akáccal jobb eredmény értem
el. Vagyis tényled csak _alá_ gyújtósnak jó, _felül_gyujtósnak nem ajánlom. :-)
Ha meg keményfát is rakok föléje, akkor már alágyújtós. Könnyű hasogatni.

A többi, nem gyantás fa, ha pattog, akkor az a víztartalom miatt pattog.
Ilyen esetben nem érdemes eltüzelni, szárítani kell még.

A fűzfa künnyű és emiatt sok helyet foglal el. Egy darab is el tud égni magában.
A nyárfa hasonló, de télen a kérge beszívja a nedvességet. Emiatt füstöl.
Hogy ez ne történjen meg, még nyáron zárt helyre kell vinni. vagy inkább
a 60-80 cm-nél vastagabbakkal érdemes tüzelni. Ezek a fák szép nagy
lánggal égnek.  A parázs hamar összeesik. Ezeknek a tárolásához rengeteg hely kell,
mert könnyűek. Nem hasad könnyen. Szilánkosan törik hasadás helyett.

A hársfa puha, nem tartja a parazsat. Hamar ellobban. Ennek a tárolásához is sok hely kell.

Az ecetfa is képes elégni magában. Nekem is az a tapasztalatom, hogy a kb 20 cm átmérőjű rönkön kb 18 évgyűrűt számoltam meg.. Több féle ecetfa van.

A dió is képes elégni magában.

A tölgyet két nyáron keresztül érdemes szárítani. Jóltartja a parazsat.
Nem hasad könnyen.

Az akác nedvesen is elég. Ha száraz, nagy hőmérsékleten ég. Ezzel szoktam
leégetni a kandalló üvegéről a kormot. A parazsa hamar összeesik. Egyedül elalszik,
ha nem nagyon száraz. Hasogatáskor szálkásan hasad, emiatt a hasogatott akác
rakodásához ajánlom a kesztyűt, ha valaki nem szereti a szálkákat a kezében. :-)

Valamikor tizen-huszan évvel ezelőtt hallottam talán a Kossuth rádióban egy műsort.
Arról beszéltek, hogy az egyik fajta akác alkalmas arra, hogy 3 éves forgó művelés
esetén ellássa egy családi ház fűtéséhez szükséges fával a tulajdonost. Csak
arra nem emlékszem, hogy egy hektárral vagy 3 hektárral számoltak.

Mivel nagyon nagy különbségek vannak a fűtőértéket illetően a nedves és a száraz fa között,
ha valkinek van helye, azt ajánlom, hogy két nyáron keresztül szárított fát tüzeljen.
Jártam úgy diófa gallyakkal, hogy tüzeltem-tüzeltem, nagy lángja is volt, de
nem akart meleg lenni. Kívülről ránézve száraznak hatott a fa. Jól pattogott,
mint később kiderült, a víztartalom miatt.

Üdv. Tibi