[Epitesz-barkacs] HMV vezerles

szepygab at gmail.com szepygab at gmail.com
2009. Már. 3., K, 22:12:25 CET

Sziasztok!

Hamarosan meg kell csináljam a HMV vezérlését, ehhez gondolkodjuk
együtt.
Van két lakás, közös kazánról. Van két HMV tartály, amit a kazán
fűt, a beépített töltőszivattyúja segítségével. A kazán vezérlése
kezeli a HMV tartályba szerelendő hőérzékelőt, ami alapján
prioritást ad a HMV készítésnek. A két tartály fűtőkörét motoros
háromjáratú szelep választja el.
Drazice tartályok, két-két bimetallos termosztáttal (egyik a
tartály tetejénél, a másik derékmagasságban).
A kazán hőérzékelőjét meg lehet duplázni, hogy jusson mindkét
tartályba, becsapható a kazán vezélése, ha átkapcsolja az ember a
motoros szelep váltásakor a hőérzékelőt is.
A gondolkodnivaló itt kezdődik. Hogy alakítsa ki az ember a két
tartály prioritásait?
Igazából valahogy úgy kéne, hogy amelyik derékmagasságban levő
termosztát előbb kér meleget, az kap. Ha viszont valamelyik
tartály a teteje felé is kezd hűlni, akkor ennek felül kéne
bírálnia az eredeti sorrendet, és annak a tartálynak kell SOS
fűtést kapnia. Mi van azonban, ha közben a másik tartály is SOS
kér fűtést?
Megpróbáltam táblázatba foglalni a működését (csatoltam).

Van négy bemenetünk, a két tartályról.
1 = 1-es tartály hőt kér
2 = 2-es tartály hőt kér
S1 = 1-es tartály SOS hőt kér
S2 = 2-es tartály SOS hőt kér

Van egy kimenetünk, ami a váltószelepet működteti. Van azon egy
végálláskapcsoló (váltó érintkező), azzal kényelmesen váltható a
két NTC érzékelő.

Két helyzetben van döntetlen, ekkor kell prioritást kezelni. Arra
jutottam, hogy talán a később érkezőnek kell prioritást adni,
hiszen az előbb fűtésre kapcsolt tartály már melegedett
valamennyit.

Első elképzelésem szerint néhány kéttekercses bistabil relével,
soros kondin át impulzussal vezérelve, szépen kezelhető a
prioritás. Sajnos vannak olyan kombinációk, amikor "elveszhet" az
érkező impulzus, így a kisebb prioritású tartály sosem kapná
vissza a fűtést. Most ott tartok, hogy csak a szintvezérelt
megoldás működhet.

Minden ötletet, megoldást köszönök.

Udv

szepygab