[Epitesz-barkacs] Klima
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2009. Már. 29., V, 18:57:03 CEST
Moczik Gabor wrote:
> Gondolom nem olyan drasztikus azért az, mert először elkezd kirakódni
> a dér, ezzel már rontva a hatásfokot, kicsit csökkentve a
> keresztmetszetet, majd rakódik tovább folyamatosan, amég el nem
> tömítődik.
Valahogy így van, de ez nem ront sokat érdekes módon a bejövő nafta
hőmérsékletén. Akkor viszont, amikor már hóemberré vált, és nincs
légáramlás, elég drasztikusan leesik a hőmérséklet. És ez nem elmélet,
hanem tapasztalom. Simán lehetne érzékelni, de ez a része se valami jól
van megírva a proginak vagy a mérőáramkörök nem valami korrektek. Néha
megesik, hogy megfogom a levegő hőérzékelőjét, hogy a kézmelegtől úgy
érezze, hogy már kikapcsolhat, ekkor átvált leolvasztásra.
> Ha mondjuk csak éppen van harmatpont alatt a hőcserélő,
> akkor nem egy kétperces folyamat ez, hosszú időre kell deriválni,
> közben több zavarójel is keletkezhet: - a kültéri hőmérséklet is
> változhat (pl. felkel a nap)
> - a kültéri páratartalom is változhat (felszáll a köd)
> - ha tetű nagy köd van, elkezdődhet a folyamat már az induláskor is,
> és sosem lesz állandósult állapotban mérési eredmény, stb... Ezt
A felkel a nap c. folyamat szerintem nem játszik, az ennél lassabb. Akkor
is, ha rásüt a klímára, szinte hatástalan.
A köd is sokkal lassabban száll fel.
Ha nagy köd van, akkor valóban elég gyorsan lesz eldugulva, és ezt elég
jól le is kezelik a szerkezetek. Ekkor is van azért szerintem valami
lehetőség elviekben is. Ha a kültéri hőcserélő marhára lehül (egyis
srác -40 fok körüli hőfokot is mért a venti kikapcsolásával), ekkor elég
szerény a bejövő hő, a levegő, amit a beltéri fúj, szinte hideg. Szóval
volna itt mit bent is érzékelni. A jól működő állapotban legalább 30 fokos
kéne legyen a beltéri csőhőmérséklete, ezt lehetne érzékelni.
> Elég komplikált azért ezt leprogramozni... Ilyen soktényezős
> dolgoknál ha megbízható működés kell, célravezetőbb eleve a hibát
> érzékelni, vagy legalább a zavaró tényezőkből is mérni valamit.
Valóban, és van is az újabbakban egy plusz hőérzékelő a kültériben, amit
már nem egy ilyennek a beüzemeléskor való távsegítségnél tapasztaltam:
elmondták, hogy megy még két kanóc egy külön kábelen a kültéribe. Lehet,
hogy én is az optikai helyett ezt a módit fogom választani. Még
diffhőmérséklet mérés is szóba jöhet, pl úgy, hogy a kültéri
léghőmérséklet és a kültéri egység hőcserélője közti hőfokkülönbség nem
lehet egy bizonyos értéknél nagyobb. Ha nagyobb, akkor legyen leolvasztás.
Asszem ezt még diódákkal is meg tudnám csinálni.
> Mindig azonos idő után hagyja abba a leolvasztást?
Igen, ez sajna fix. Általában elég, de vannak fura jelenségek. Pl van,
amikor nagyon felvastagodik az immár jég, ekkor nem bír elbánni vele a
rendelkezésre álló 6 perc alatt. A másik jelenség, ami inkább
konstrukciós, hogy a váz alsó része, ami csak kijjebb van picit, mint a
hőcserélő, fel tud épülni egy jéghártyafal, ami pár mm vastag, és akár a
hőcserélő fele fölé is tud nőni. Ez ellen csak úgy lehetne védekezni, hogy
le kell flexelni a lemezperemet, amitől persze merevségi problémák
lesznek, de alulról meg lehet ezt oldani máshogy. Addig is néha ilyen
időben kimegyek, és kézzel letördelem ezt a jégfalat.
> Ha sikerül kilogikázni, hogy milyen szisztéma szerint kezd el
> leolvasztani...
Azt már eléggé kilogikáztam. Ezt a beltéri csőhőmérsékletet veszi
alapvetően figyelembe, meg azt a tényt, hogy kell-e neki fűtenie vagy nem.
Ha nem nagyon, ki-kikapcsolgathat, akkor jó eséllyel leolvaszt, ha kell.
Ha nagyon kell fűtenie (magasra van a hőfok állítva), akkor lehet, hogy
nem nagyon akar átváltani. De nem mind ugyanezt csinálja.
És bizonyos időnként minden körülmények között leolvaszt. Ez az, ami a
témaindító volt részemről, és amit ki tudok (fogok) lőni.
Valszleg az egész téma mindenkinek érdektelen. Valszleg más klímák máshogy
vannak programozva. Az inverteresek meg gőzöm sincs, hogy csinálják.
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról