[Epitesz-barkacs] Klima

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2009. Már. 29., V, 18:11:23 CEST

jhidvegi wrote:
> Az történik normál esetben, hogy a kültériből jövő nafta x idő (percek)
> múlva beáll valami állandósultnak felfogható hőmérsékletre, amikor a
> szívó- és nyomóoldali nyomások is már megálltak kb. Ekkor a kültéri
> hőcserélő hőmérséklete annak megfelelően hidegebb, hogy a venti át tudja
> járatni levegővel.
>
> Amikor ez megszűnik, tehát a légátáramlásnak vége, mert eltömődött
> dérrel, a hőcserélő drasztikusan elkezd hűlni, ennek megfelelően a
> bejutó nafta hőmérséklete is látványosan csökken. Ennek az időbeli
> változását simán lehet érzékelni.

Gondolom nem olyan drasztikus azért az, mert először elkezd kirakódni a dér,
ezzel már rontva a hatásfokot, kicsit csökkentve a keresztmetszetet, majd
rakódik tovább folyamatosan, amég el nem tömítődik. Ha mondjuk csak éppen
van harmatpont alatt a hőcserélő, akkor nem egy kétperces folyamat ez,
hosszú időre kell deriválni, közben több zavarójel is keletkezhet:
- a kültéri hőmérséklet is változhat (pl. felkel a nap)
- a kültéri páratartalom is változhat (felszáll a köd)
- ha tetű nagy köd van, elkezdődhet a folyamat már az induláskor is, és
sosem lesz állandósult állapotban mérési eredmény, stb... Ezt esetleg lehet
érzékelni, de nem árt hozzá egy táblázat, hogy mi az ami már rossz az adott
hőmérsékleten.

Elég komplikált azért ezt leprogramozni... Ilyen soktényezős dolgoknál ha
megbízható működés kell, célravezetőbb eleve a hibát érzékelni, vagy
legalább a zavaró tényezőkből is mérni valamit.

Az sem biztos, hogy akkor célszerű elkezdeni a leolvasztást amikor már 3
centis jég van rajta, lehet hogy a félig deres hőcserélőt 1 perc alatt le
lehetne olvasztani.

> Végülis valami ilyesmi is történik, de valamiért nem bíztak magukban,
> vagy agyonkísérletezték magukat, és talán voltak esetek, amikor eleve
> tömve dérrel indult a cucc, ezért rakták bele a ha kell, ha nem tipusú
> leolvasztást is.

Ha ezaz, sok különféle eset és felhasználási terület lehetséges. Nem
egyszerű mindre felkészülni.

> Persze, ha azt is észrevették volna, hogy ha a leolvasztás tényleg kell,
> vagyis a kültéri hőcserélő alig nulla fölé tud csak melegedni, akkor
> feleakkora az áram, mint amikor nincs mit leolvasztani, akkor ez a
> probléma kilőhető lett volna.

Na igen, ez mondjuk hőméréssel is érzékelhető, árammérés nélkül. Mindig
azonos idő után hagyja abba a leolvasztást?

> Korábban én is így gondoltam, és meg is akartam csinálni, de ez az
> árammérésesdi ezt fölöslegessé teszi. Ha be tudnék avatkozni a
> leolvasztás kezdésébe is, akkor lehet, hogy mégis csinálnék ilyet. (Be
> tudnék végülis avatkozni úgy, hogy érzékelve, hogy már nem jó az
> átláthatóság, meghamisítanám elektromosan a beltériben lévő, a csőre
> szerelt hőmérő jelét.)

Ha sikerül kilogikázni, hogy milyen szisztéma szerint kezd el leolvasztani...

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))