[Epitesz-barkacs] parabola forgatasa?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 16., Szo, 16:25:09 CEST

Moczik Gabor wrote:

> Egyebkent nem tudom jol gondolom-e (nem mindtha nem lenne mindegy ilyen
> teljesitmenyeknel), de nem 24 oraval kene szamolni, a napsutes hossza
> nyaron
> mondjuk 6-tol 21 oraig tarthat, azaz 15 ora, egy ejszaka ekkor csak 9
> ora.
> Tehat egyik iranyba van 15 orad mozgatni, de 9 ora alatt vissza kell
> erni.

Mitagadás, én úgy oldanám meg, hogy bambán körbemegy. Legalább éjszaka
lefelé áll a tükör, tehát nem fog rá eső esni, harmatos is kevésbé lesz,
tisztább marad valamivel.

De ehhez olyan mechanika kell, amiben a tükör szépen körbe tud forogni egy
olyan tengely mentén, ami a sarkcsillag felé mutat, de a tükör ezen a
vázon, ami ekörül a tengely körül forog, egy olyan másik vázra van
felszerelve, amin a fókuszpont körül fel-le mozgatható. A fókuszpont így
egy teljesen fix helyen lehet, és a váz alján lévő szabad, kör alakú
nyíláson át felnyúló rúdon lenne.

Végülis ez a rúd lehetne a forgó váz tengelye, alul tehát itt lehetne
csapágyazva, vagy akár felül is, és itt lehetne egy fogaskoszorúféle a
forgó vázon, ezért a motort fixen lehetne rögzíteni, nem menne semerre.

A forgó vázon lehetne egy pont, ahol valami szigetelt kontakt van, ami
naponta egyszer hozzáér az álló darabhoz, ezzel a bólintási helyzet
naponta 1-szer beállítódhat. Bár szerintem sokkal ritkábban is elég, sőt,
kézi úton is bőven jó. Főleg a nyár közepén, hetegik nem kellene hozzá
nyúlni. Tavasszal és ősszel gyakrabban. Télen megint nem, de akkor talán
nem is valami jól működne. Esetleg fedél kell fölé, hogy a parabolában ne
álljon meg a hó...