[Epitesz-barkacs] viz / viz hocserelo

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 29., P, 12:00:53 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> lemezes hőcserélő vagy rézcsőspirál ?
> --------------
> pl. csavarokkal összefogatható
> http://www.gepeszbolt.hu/images/zilmet_z2_1.jpg

Igen, ez a profi megoldás, amiből sokat használnak vegyi üzemekben. Már
marha nagyokat is láttam, pl 30 centi széles, 60 centi magas, és 4-5 centi
vastag lapok (kazánlemez) szorították össze. Ennek már anyagárban is húzós
az ára, mozgatni se könnyű, olyan qrva nehéz. :-)

> http://www.gepeszbolt.hu/images/store/ZILMET/lemezes.jpg

Ilyesmi van a házi átfolyó rendszerű gázbojlerekben, ez az, ami
hozzáférhető árban.

> Zilmet 10 lemezes 5-10 kW
> [ZB-207-10] 14.284.-Ft  ez lehet, hogy csak áfátlan, nettó

Így van, ekörül van az ára. De ez biztos, hogy csak hálózati víznyomást
tud.

> mondjuk ilyen teljesítményhez rézcsőből (akár 2spirál párhuzamosan)
> olcsóbban jönnék ki egy víztartálynál?

Ha már cső, akkor szerintem tartály. Ha tényleg nem az a cél, hogy
hűtőközegből vagy bele menjen a hő fázisváltozást előidézve, hanem
ellenáramú hőcserélő, akkor húzósabb a feladat. Pl egy lehetséges módi,
hogy a két cső koncentrikus, tehát a nagyobbikba van beletolva valami
távtartással a kisebbik, és az egyik közeg a belsőben, a másik körülötte a
külsőben áramlik, persze egymással szemben. Ha jól van kitalálva a belső
távtartás, akár fel is tekerhető valami épeszű sugáron. Az biztos, hogy
jóval nagyobb lesz, mint ez a szappantartó alakú, vagy akár az ipari
fajta, de tutira bírni fogja a nyomást. Ahogy elnéztem, a 12mm körüli
átmérőjű klímacső falvastagsága nem biztos, hogy eléri az 1mm-t. 50 bar
esetén ennél a csőnél ez 2,5kp/mm2-es igénybevételt jelent, ezt a lágy réz
is tudja.

Sík lemez deformáció nélkül viszont kétlem, ezért biztos úgy van megoldva,
hogy a lemezek bordázata nem párhuzamos egymással, és szépen egymásnak
tudnak sok ponton nyomódni, a közeg pedig a pontok között a bordákban
áramolhat. Így lehetnek a lemezek relatíve vékonyak. Kivéve a két
fedlapot, mert ott aztán bitang erők léphetnek fel. Ezért kell a bazi
vastag kazánlemez.