[Epitesz-barkacs] UV feny vizben?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 29., P, 12:09:47 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> mondjuk az Erzsébet téri mélygarázs helyén átlátszó medenceplafonú
> ketyerében 30cm vastag tiszta víz alatt mi mérhető?

Nem tudom, de szinte biztos, hogy nem káros. Ugyanis biztos, hogy üvegeken
is átmegy a napfény, az meg valami 340nm alatt már rendesen vág. Ráadásul
ezek az üvegek nem lehetnek vékonyak.

A vízről semmit nem tudok, de biztos, hogy olcsóbb a netet túrni, mint
mérőt venni. :-) (Főleg, ha valaki tud angolul, meglepne, ha nem találna
infót a víz UV elnyelő képességéről.

> ha egy sima üvegházban ér a nap, igencsak áthatolnak az infrasugarak is
> de pl. így 30 cm víz alatt  az infrasugarakkal mi történik állóvízben?
> és folyóvízben
> (áramló vízben)?

Sima üvegen valóban, valami 2500nm-ig jut át az infra, de ez azért még nem
olyan hosszú hullám, hogy a szobahőmérsékletű hőmérsékleti sugárzás
átjusson rajta. Ezért is létezik az üvegház hatás.

A víz nem tudom, mit tud, de most felhős idő van kint, afelett meg
hétágról süt a nap, és átjön kb 6000k-s csúccsal a fény, de a hő rohadtul
nem jön át. :-) És szerintem az UV sem lényeges. Maga az átjött fény ugyan
jó arra, hogy világos legyen, de a napsütéses fényhez képest bakfity.
Akkor figyelhető meg a nagy kontraszt a két dolog között, amikor napos
időben bazi vastag felhő közeledik, és szinte feketének látjuk a napos
oldalról. Aztán ahogy fölénk jön, átmegy a szokásos szürkébe. Valszleg
több, mint 1 nagyságrenddel esik a fénysűrűség. Akinek van valami
fénymérője, és ért is hozzá (mit jelent, amit mutat), meg is mérhetné pl
úgy, hogy most a felhős időben milyennek látszik egy fehér A4-es lap x
távolságból, és amikor rásüt majd a nap, akkor milyennek látszik.