[Epitesz-barkacs] UV feny vizben?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 29., P, 14:22:27 CEST

Balázs Bámer wrote:

> valóban, az alábbi szavakra második találat nyerő
> water light absorption
> http://www.lsbu.ac.uk/water/vibrat.html

Köszi, hogy rákerestél. Belenézve azt látom, hogy a víz kb 270-330
nanométeres hullámokban nyel folyadékként. (ezt a hülye 1/cm
mértékegységet remélem, jól számoltam át.)

Vagyis a víz remélhetőleg elnyeli a UV-B-t, a C már átjut, de azt meg a
légkör nyeli el. Az A meg nem ártalmas. (330-tól a láthatóig van kb az A).

Közben látom, hogy ennek az ábrának jelentősen ellentmond a másik, az
oldal alján lévő. Abból az látszik, ha igaz, hogy gyakorlatilag nem kell
tartani a víz alatt egyáltalán a leégéstől. Bár nem tudom értelmezni
igazán ezt a dimenziót az elnyelésre, csak azt látom, hogy vagy 8
nagyságrenddel csökken az áteresztés pont a kellemetlen UV résznél.

Aztán persze, ha az ember úszkál, a test jórésze lépten-nyomon kikerül a
napra, és bár vizes, de az túl vékony réteg, és mivel hül is, nem vesszük
észre, hogy leégünk, mint a pengősmalac. :-)

> No meg a cseppecskék felületéről is össze-vissza verődik, ami fokozza
> az elnyelődést.

Valóban. Így hosszabb utat tesz meg, lényegesen hosszabbat, mint az egy
elvi vonal által átfúrt cseppek vízhossza, mire lejut. Ezen kívül jelentős
rész vissza is verődik.