[Epitesz-barkacs] optocsatolo+óra?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 29., P, 17:30:26 CEST

vajk fekete wrote:
> amikor elkezdik uldozni a COP-ot, akkor a 6 fok egybuol brutalis
> deltaT-nek szamit, a
> fazisvaltozas utani tovabbmeleges energiatartalma egyaltalan nem
> elhanyagolhato, stb.

Szerintem nem brutális, de mód van a felület növelésével csökkenteni.
Félő, hogy a lemezes hőcserélők se tudnak sokkal jobbat. A levegőoldaliak
biztos sokkal rosszabbak. Pl kint (ez a jobbik, és ez nem polika :-) kb 2
fokkal hidegebb levegőt fúj ki, mint amit beszív. Ehhez a lemezek közti
cső hőfoka biztosan még sokkal hidegebb (fűtésről van szó).

A beltériben viszont 35-40 fokos, vagy még melegebb levegőt fúj, miközben
csak huszonfok van a helyiségben. Eközben megtörtént, hogy akkora a bemenő
gázcső hőmérséklete, hogy összezsugorodott (mintha megégettem volna) a
csőre húzott, állítólag hőálló szigetelő.

Hát ehhez képest baromi jó lenne, ha csak 6 fokkal lenne melegebb az
ideálisnál.

Padlófűtésnél simán lehetne a vízhőfok 26 fok vagy kisebb (én 20 fokos
helyiséget szeretek), az is már eleve egy hőlépcső. De ha csak 32 fok
lenne a kondenzálódó gázcső hőfoka, az baromi jó lenne.

>  ugye az elmeleti elerheto COP az T2/(T2-T1). Ha a bejovo viz az
> 12fokosan jon es 8
> fokosan megy, a futesbe meg 40 fok az eloremeno, 30 fok a visszatero,
> akkor az elmeleti
> elerheto COP az 9.8 nyilvan a gyakorlat ez alatt van.

Bizony, nagyon is. Asszem 5 fölött picivel a csúcs.

> ha a hocserelon bejon egy 4 fokos deltaT, tehat 4 fokos forrasponton
> kell tartani a
> gazt, hogy a 8 fokos viz elforralja, akkor mar a 40-et es a 4-et kell a
> kepletbe tenni,
> es 8.7-re csokkent az elmeleti maximum. szoval nehany fokon nagyon sok
> mulik.

És mit tudnak ezek a lemezes hőcserélők? Nem lehet, hogy a nagy
méretspórolásban rosszabb, mint ez a feltekert csöves? Én amúgy olyat is
el tudnék képzelni, hogy a klímának a csöve relatíve vékony, tehát
szerszámmal kis átmérőre is feltekerhető, ami egy nagyobb átmérőjű, hosszú
csőbe dugható, tehát még azt is lehetne mondani, hogy ez egy egész jó
ellenáramú hőcserélő lenne.

> pl egy kolmolyan igenyesen megcsinalt es atgondolt cuccban olyan trukkok
> vannak, hogy
> dobbenet. hogy az elparologtatoba pl magnesszeleppel adagolja a
> folyadekot, a benabb az
> homersekletek es nyomasok alapjan, a durva az mondjuk nezi a
> folyadekszintet az
> elparologtatoban.

Ez tényleg nem semmi. Vajon hogy csinálja? Van átlátszó szakasz?

> vagy pl 12 fokos vized jon be, 8 fok a forraspont, igy 8 fokos az
> elmeno viz, de az ellenaramu elparologtato miatt 12 fokos a kijovo gaz,
> ezt a futesi
> visszatero vizzel tovabb melegitjuk, mert igy no a nyomasa, konnyebb a
> kompresszor
> dolga, a kompresszorbol kijovo jol felmelegedett gazt meg a 12 fokos
> bejovo vizzel
> lehutjuk kicsit, mert lecsapodni attol ugysem fog, viszont ezt a hot jol
> leadja a 12
> fokos viznek (ami igy 12.5 fokosan megy az elparba), meg ezzel is
> [...]

Hát igen, belátom, hogy sok jó trükk van. Én sajna arra kényszerülök, hogy
a betáp oldal levegős legyen. (Hacsaknem foglalkozok a talajban tárolt
hővel, de túl nagy beruházásnak tűnik.) És ahogy elnézem, pl ha Hofferek
megveszi azt a kínai holmit, az is ilyen lesz. Amivel sokat lehet
spórolni, az marad a kimenő víz hőfoka és az ott található hőlépcső.

Abban picit kételkedek, hogy a fenti trükkök, amiket felsoroltál,
kifizetődők. Mármint úgy, hogy az emiatti áremelkedés (többmilliós
berendezés) megtérül.