[Epitesz-barkacs] segithetek-e egy listatagnak?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 8., V, 09:40:30 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> az én korábbi kérdésem ( munkaügyi felügyelő váratlan
> felbukkanása ) alapján "kattant be" Zsolt élménye,
> ami mostanság kezdett "más megvilágításúvá válni"

Szerintem kár kiakadni. Mindenütt a fekete munka ellen valahogy
megpróbálnak fellépni. Ha az látszik a gyakorlatból, hogy az emberek az
ismerősi kör égisze alatt próbálnak ilyesmit csinálni, akkor az ellen is.
Pl gyakori volt nem túl rég (de szerintem most se ritka), hogy a
határközeli magyarok átjárnak a sógorokhoz takarítani pénzért. Ugye ez is
fekete munka, csak valahogy úgy tűnik, mégse buknak le olyan gyakran.
Biztos rá lehet fogni, hogy "én itt lakom most, és csak takarítok", vagy
hasonlót.

Nekünk az a szokatlan, ami a fejlettebbeknél már régóta megvan, hogy az
adócsalás a legüldözöttebb bűncselekmények közé tartozik. Még nem tartunk
ott, ahogy pl az amcsik. Ha majd ott tartunk, és annyira általánossá válik
az adózás, akkor lehet, hogy kevesebb befizetéssel is elleszünk, de hogy
még sokkal szigorúbb lesz mindenféle ellenőrzés, az szinte biztos.

Pl építkezés: ki gondolná ma, hogy ez is egyfajta adókötelezettséget
jelentene, ha jobban belegondolunk.

- ha dolgozom bárhol, abból jövedelmem keletkezik, leadózom, ugye?
- ha magamnak dolgozom, amiből olyan vagyontárgy jön létre, amit, ha
megvennék, adókötelezett jövedelemből tudnék csak elvileg megvenni, akkor
manapság többnyire nem adózok sehogy. Pl veszek építőanyagokat, azt még
adózott jövedelemből, aztán építek belőle egy házat, a keletkezett érték
jóval nagyobb, mint a bele rámolt anyagok összértéke. A különbség a
munkámban van. Jelenleg nálunk biztosan nincs megoldva, hogy az így
keletkezett jövedelem (amiből kimaradt a vásárlás, helyből a vagyon jött
létre) hogyan adózzon. Előbb-utóbb meg fogják oldani - a lakosság erős
tiltakozása mellett.

Szokásos duma, hogy na de ha eliszom, elutazom, eldohányzom...? Pedig a
válasz kézenfekvő: ezeknél mindenféle plusz adók szoktak még keletkezni.
Ha kurvákra költöm, akkor persze fekete marad - mert hát az is egy
megoldatlan terület.

Egyes országokban a vagyonadó oldja meg valahogy a dolgot. Azt látni kell,
hogy ha ez nincs, akkor a maradék többi adófajta ugyanazt az adótömeget
kell, hogy kiadja, tehát magasabb adókulcsok kellenek, ami a többi
adóelkerülési meg kivételezési módszerek miatt a jelenlegi magyar
helyzetben a kis számú adózónak óriási terhet jelent, ami ösztönöz az
adóelkerülésre...., ördögi kör. Ki kéne belőle szállni.