[Epitesz-barkacs] ivszakadas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 12., Cs, 08:24:02 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> 125Wattos higanygőzös égő trafó nélkül,
> előtétellenállással gerjesztve
>
> sorbakötve vele 250W (150+100 párh.)
> 10 perc alatt szépen gerjedezett, kb 90Volton
> már jó nagyfény, de elkezdett továbbgerjedni
> a fesz. növekedett, 115Voltnál ív megszakad
> elsötétül az előtétvillanykörte is
>
> kihülés után újragyújtható
>
> ugyanez 210W mellett is
>
> lejjebb mentem 150Wattra, majdnem fél óra múlva
> a higanyoson már 81Volt, az előtéten csak 142V
> (a 223V kapocsfesz leosztódott)
>
> ebből arra jutottam, hogy kb 170W előtét
> lenne neki jobb, ilyen irányban folytatni
> [...]

Lehet, hogy ez egy használt, kidobott példány, azokkal vannak ilyenek.
Ha meg tudnád kicsit növelni a feszt (pl a már korábban emlegetett
autotrafós módon), akkor nagyobb teljesítményen is járathatod. Jelentősen
különböznek az újak a régiektől (elhasználtaktól). Nekem is itt már kezd
öreg lenni az, ami használatban van, és néha csak úgy tudom felkapcsolni a
villanyt, hogy kell egy kikapcsolás is (kapcsoló fel-le), aztán újra fel.
A kikapcsolástól az előtét traffancson létrejön egy tüske, ettől villan
egyet a cső, és ez már elég arra, hogy a következő bekapcsoláskor
beinduljon. Na ilyen a vadiújnál nincs.

(Nálam az van, hogy az előtét nem csak izzó, hanem trafó szekundere is. Ha
nincs bekapcsolva maga a trafó (külön kapcsoló), akkor ő csak egy vacakabb
fojtóként szerepel. Ha bekapcsolom menet közben a trafót, amikor már
felmelegedett a cső, akkor nő meg a fesz 260V-ra. Ha viszont így felejtem,
és leoltom a lámpát, majd sokkal később újra felkapcsolom, az izzók
annyira igénybe vannak véve, hogy jó eséllyel kiégnek. Lehet, hogy nem is
260V az, hanem 300, olyan rég volt, hogy már nem is emléxem, meg kéne
mérni.)