[Epitesz-barkacs] ebbol hogyan lesz 4Volt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 18., Sze, 15:01:33 CET

Dienes Jozsef wrote:

> Na, ezt eddig én is tanultam, (állítólag :) ), de a cikk szerint
> (és a rajz kinn van még pár oldalon) 0,3 voltról is világít így.
> Vagy rossz az angolom, és addig süti ki az elemet, ha világít,
> de beindulni csak 0,7 fölött tud?

Pontosan ez az ábra. A számokat persze nem lehet előre tudni, sokmindentől
függ, de ha már működik, akkor elvileg elég alacsony feszen is működhet. A
fényerő valszleg csökken, mert csökken a tranyó nyitóárama is, meg ugye a
feltöltési idő megnő, a kisütési meg nemhogy marad, hanem még csökken is,
hiszen alacsonyabb áramról kell lefelé mennie ugyanazon az eszközön (led).

> (Tehát ha 0,3-0,7 között kikapcsolom, akkor többé nem gyullad ki?)

Valóban, szerintem nem indul el. Ha muszáj, lehet segíteni rajta valami
kis lökettel. Pl úgy, hogy egy gombbal a tranyót (CE) rövidre lehet zárni,
ettől beröffenhet.

Vannak olyan tranyók is, amik UCE-je (szaturációs fesznek hívják, ha jól
emléxem) akár tizedvolt alá is mehet. Ezekkel talán 1-2 tizedvoltról is
működhet a cucc, bár sok értelme nemigen van.

Kis plusz matatással tovább is csökkenthető a használható betápfesz. Pl a
ketyegés segédtápot állít elő, amivel fetet kapcsolgathatunk. Az meg ugye
ohmként tud viselkedni, szóval akár mV-os szintig is hasznáható. (Ez
érdekes lehetne, ha akarnék vele foglalkozni ott, ahol pl egy sinen folyó
áramot magán a sinen kell kijelezni. :-) Méghozzá anélkül, hogy bármi táp
oda lenne vezetve. Nem is rossz, el fogok rajta gondolkodni!)