[Epitesz-barkacs] akku es ciklus

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Nov. 19., Cs, 16:50:13 CET



~~~~~
savas ólomakku
várható élettartam (év) 3 (gépjárműben), 20 (telepítve)
500 - 800 ciklus (wiki)
~~~~~
2400 ciklus 30% kisütésnél. Más kapacitású és kapocskialakítású akkumulátorok:
megrendelésre. *Kisütési végfeszültség: 12 V-os akkumulátornál 10,8 V ...


~~~~~
 http://www.panelectron.hu/akkumulator_gyik.html

2. Gyakorlatilag kétféle akkumulátor tipust különböztethetünk meg; az indító
(járművekben) és a ciklikus (hajókon, napelemes rendszerekben, szünetmentes
tápegységekben, stb.) akkumulátor tipust. Az indító akkumulátort arra
tervezték, hogy rövid idejű, de nagy áram leadására legyen képes (pl.
önindító). Az ilyen akkumulátorok ólomlemezei vékonyabbak és az anyagi
összetételük is eltérő a ciklikus akkumulátorokétól. A ciklikus akkumulátor
kevésbé képes rövididejű nagy áramok leadására, viszont sokkal jobban bírja a
huzamosabb kisütést/feltöltést. A ciklikus akkumlátorok lemezei vastagabbak és
az akku képes túlélni többszöri akku mélykisütést is. Az indító
akkumulátorokat nem lehet ciklikus akkumulátoroknak szánt feladatokra
alkalmazni. Az ún. kettős felhasználású akkumulátor (Dual Purpose Battery)
csak egy kompromisszum a fenti két akku tipus között. 

3. Savas, Zselés és Felitatott Üvegszálas (Absorbed Glass Mat - AGM) rendszerű
akkumulátorok különböző fajtái az ólom akkumulátoroknak. A savas akkumulátor
két alapvető kivitelben készül; gondozásmentes és a gondozást igénylő
kivitelben. Mindkét tipus elektrolit folyadékkal van feltöltve. Szerencsésebb
azt a tipust választani, amelyikhez lehet desztillált vizet utántölteni a
nyári melegekben (vagyis nincs véglegesen lezárva a cella beöntőnyílása) és
savsűrűségmérő is használható. A zselés és az AGM akkumulátorok speciális
akkumulátorok, amelyek általában kétszer annyiba kerülnek, mint egy savas
akkumulátor. Viszont nagyon jó a tárolóképességük és nem szulfátosodnak olyan
gyorsan, mint a hagyományos savas ólomakkumulátorok. Ezeknek az
akkumulátoroknak a használata folyamán nagyon kicsi az esélye a hidrogén-gáz
esetleges berobbanásának, az egyik legbiztonságosabb akkumlátor fajta. Zselés
és bizonyos AGM akkumulátorok speciális töltést igényelnek. A teljesség igénye
nélkül az alábbi felhasználásokhoz javasolt AGM akkumulátorok alkalmazása:
hajózás, lakókocsik, lakóautók, audiotechnika, vizisportok, szünetmentes
áramellátás, napelemes vagy szélgenerátoros rendszerek, stb. Amennyiben az
akkumulátorról nem használunk napi gyakorisággal fogyasztót, ez is korai akku
meghibásodáshoz vezethet. Zselés akkumulátorok még kaphatók de az AGM
akkumlátorok lassan kiszorítják őket a legtöbb felhasználási területről. Az
AGM akkumulátorok körül van egy kis fogalomzavar a köztudatban, mivel az
akkumulátorgyártók és forgalmazók különböző nevekkel illetik őket; pl. zárt
biztonsági szelepes (sealed regulated valve), száraz vagy szárazcellás (dry
cell), kiömlésbiztos (non-spillable) és zárt ólom akkumulátorok. A legtöbb
esetben az AGM akkumlátorok hosszabb élettartamot és több feltöltési/kisütési
ciklust biztosítanak, mint a hagyományos ólomakkumulátorok. Egy KIEGÉSZÍTŐ
MEGJEGYZÉS a zselés akkumlátorokról: nagyon gyakori, hogy sokan ezt a
kifejezést használják, amikor egy zárt rendszerű, karbantartásmentes
akkumlátorról beszélnek. Sokszor hasonló a tapasztalat akkor is, amikor valaki
zselés akkumulátorhoz keres akkumulátor töltőt, sok esetben a végén kiderül,
hogy az akku egyáltalán nem zselés rendszerű.

AGM (Absorbed Glass Matt) felitatott üvegszálas konstrukció az
akkumulátorlemezek között egy bór-szilikát párnát jelent, amely egyéb hasznos
tulajdonsága mellett megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti
cellazárlatot is. Az AGM konstrukciók további előnye, hogy akkor sem szivárog
ki belőlük eletrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik. A legtöbb
AGM akkumulátor rendelkezik az un. gázrekombinációs képességgel, amely röviden
azt jelenti, hogy a töltési/kisütési folyamat alatti elektrolízissel járó
folyadékveszteség minimalizálódik. A hagyományos akkukhoz képest ugyancsak
növekszik kisütés és az újratöltés hatásfoka, a valóságban az AGM akkumlátor a
VRLA akkuk (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes
ólomakkumulátor) egyik variánsa. Felhasználása a nagyteljesítményű indító
akkumulátoroknál, ciklikus alkalmazásoknál (szünetmentes tápellátás) és
napelemes rendszereknél jelentős. A jó minőségű AGM akkumulátorok akkor fogják
élettartamuk maximumát nyújtani, ha azokat újratöltik, mielőtt a töltöttségi
szintjük 50% alá esik. Ha ezeket az akkumlátorokat 100%-osan kisütjük, akkor
az élettartamuk nem lesz több, mint 300 ciklus (300 feltöltés-kisütés).
Átlagosan 1000 ciklust is elbírnak ezek az akkumulátorok, ha 50%-nál nem sütik
ki őket jobban (lásd grafikon lent). Az AGM akkumulátorok töltőfeszültsége nem
tér el a hagyományos savas akkumulátorokétól, ezért nem igényelnek speciális
akkumulátortöltőt. Mivel ezeknek az akkuknak a belső ellenállása igen
alacsony, ezért a töltésük alatt csak minimálisan melegednek. Az AGM
akkumulátoroknak ugyancsak alacsony az önkisülése (havi 1-3%), ezért jobban
bírják a töltés nélküli tárolást, mint a hagyományos társaik. 

CIKLUS



KISÜTÉS MÉRTÉKE 

Zselés: A zselés akkumulátor belsőleg annyiban hasonlít az AGM
akkumulátorokhoz, hogy az elektrolit itt is meg van kötve. Az AGM akkuban az
elektrolit továbbra is folyékony kénsav, csak fel van itatva, míg a zselés
akkuban szilika-gél segítségével az elektrolitot elzselésítik. A zselés
akkumulátorok töltőfeszültsége alacsonyabb, mint a hagyományos savas vagy AGM
akkumulátorok esetében (az akku kapacitásának kb. 5%-a). A zselés akkumulátor
cella a legérzékenyebb valamennyi tipus közül a túltöltésre, amely korai
akkumulátor tönkremenetelhez vezet. További hátrány, hogy a zselés akkumulátor
teljes feltöltési ideje hosszabb, mint egy hasonló kapacitású hagyományos
akkumulátornak, mivel a túlzott mértékű töltés folyamán keletkező gázbuborékok
a zselében csökkentik az akku kapacitását, megrövidítvén így annak
élettartamát. Zselés akkumulátorok igazi felhasználási területe, ahol az
akkumulátor kisütése a 100%-os mértéket is eléri. Nem megfelelő akkumulátor
töltő használata esetén az akkumulátor korai halála szinte elkerülhetetlen. 

4. CCA, CA, AH és RC - mik ezek? Nos, ezek azok a szabványos értékek,
amelyeket minden akkumulátor-gyártó alkalmaz egy adott akkumulátor tipus
paramétereinek megadásában.

Hidegindító áram (Cold cranking amps vagy CCA vagy EN) az az áramerősség
érték, amelyet az akkumulátor problémamentesen le tud adni 30 másodpercen
keresztül -18C hőmérsékleten úgy, hogy a feszültsége nem esik 7.2V alá. Ezért
a magas CCA érték különösen hideg időben bizonyul hasznosnak. 

Indítóáram (cranking amp vagy CA) az az érték, amelyet hasonló körülmények
között mérnek 0C hőmérsékleten. Ezt az értéket MCA-nak (marine cranking amps)
is nevezhetik. A melegindító áram elnevezés (Hot cranking amps - HCA) már
szinte sehol sincs használatban, ez 27C hőmérsékleten értendő. 

Amperóra (AH) az akkumulátor kapacitását (energia befogadó-képességét)
jelenti. 1 Amperóra egyenlő 1A áramerősség 1 órán keresztüli leadásával vagy
10A áramerősség 0,1 órán keresztüli leadásával, és így tovább. Tehát ha van
egy készülékünk, amely 20A-t vesz fel és azt 20 percen keresztül üzemeltetjük,
akkor az Amperóra-igény 20 (amper) × 0,333 (óra) = 6,67 Ah. Ciklikus és indító
akkumulátorok Ah-kapacitása hazánkban általában 20 órás periódusra vonatkozik.
Ez azt jelenti, ha egy akkumulátor 100 Ah-ás, akkor az 5A-t tud leadni 20 órán
keresztül úgy, hogy az akkufeszültség nem csökken 10,5V alá.

Miért van szükség a 20 órás periódusra vonatkoztatni?

Erre a Peukert-effektus miatt van szükség. A Peukert-érték közvetlenül
összefüggésben van az akkumulátor belső ellenállásával. Minél magasabb az akku
belső ellenállása, annál nagyobb a kisütés/töltés közbeni veszteség, különösen
nagyobb áramerősségnél. Ez azt jelenti, hogy minél gyorsabban sütünk ki egy
akkumulátort, annál kisebb az Ah-értéke (kapacitása). Ellenben minél lassabban
sütjük ki az akkumulátort, annál nagyobb annak kapacitása. Ez azért lehet
fontos, mivel néhány akku-gyártó 100 órás periódusra adta meg a kapacitás (Ah)
értéket, amely így szebb fényben tünteti fel az adott akku tipust. A könnyebb
átláthatóság miatt az alábbiakban felsorolunk néhány akkumulátor-tipust és
azok kapacitás-értékeit.

Akkumulátor tipus 100 órás periódusra  20 órás periódusra  
Trojan T-105  250 AH  225 AH  
Concorde PVX-6220  255 AH  221 AH  
Surrette S-460 (L-16)  429 AH  344 AH  
Trojan L-16  400 AH  360 AH  
Surrette CS-25-PS  974 AH  779 AH  

5. Az akkumulátor karbantartása fontos feladat. Az akkumulátor külső műanyag
burkolatát célszerű időnként szódabikarbonát és víz elegyével áttörölni
(néhány evőkanálnyi fél liter vízbe). A kábel csatlakozásoknak tisztának és
jól meghúzottnak kell lennie. A karbantartást igénylő akkumulátorban
ellenőrizni kell az elektrolit-szintet, nyári, forró időszakban gyakrabban. Az
eletrolit-szint fedje el a lemezek felső részét kb. 1-1,5 cm-rel. Ha után kell
tölteni, mindig használjon desztillált vizet (tömény kénsav vagy csapvíz
használata tilos). Sokan nem tudják, hogy az akkumulátorból kiszabaduló gázok
a kábel és a saru fémrészeire kikondenzálva korróziót okoznak. Ezért célszerű
ezeket a fémrészeket szilikonzsírral vagy savmentes zsírral bevonni. 

6. Az akkumulátor tesztelése többféle módon is történhet. A két legismertebb
módszer a elektrolit savsűrűségének a mérése, illetve az akkumulátor
feszültségének a mérése. Savsűrűség mérésére szükség van egy
hőmérséklet-kompenzált savsűrűség-mérőre; akkufeszültséget pedig egy digitális
multiméterrel tudunk mérni. 

Először is teljesen fel kell tölteni az akkumulátort. Utána hagyjuk az
akkumulátort több órán (akár 12 órán) keresztül pihenni. Az ún. "felületi
töltést" el kell távolítani a teszt megkezdése előtt. Ebből a célból kössünk
az akkumulátorra egy kb. 20A-es fogyasztót, amelyet kb. 3 percig
üzemeltessünk. A fényszórók bekapcsolása is megfelelő erre a célra. Miután
lekapcsolta a lámpákat, megkezdheti a tesztelést.

Töltöttség Savsűrűség (kg/l)  Akkufeszültség (V)  
100%  1.265  12.7  
*75%  1.225  12.4  
50%  1.190  12.2  
25%  1.155  12.0  
Mélykisütött 1.120  11.9  


*Az akkumulátor szulfátosodása akkor kezdődik, amikor a savsűrűség 1,225 alá
esik vagy az akkufeszültség 12,4V alá. A szulfátosodás megkeményíti az
akkumulátor lemezeket és csökkenti az akku áramfelvevő/áramleadó képességét,
kapacitását, a folyamat az akkumulátor tönkremenetelével ér végét. 

A kisütéses tesztelés egy újabb lehetőség az akkumulátor állapotának
felmérésére. A kisütésés tesztelés alatt az akkumulátorból egy adott idő alatt
nagyobb áramot veszünk fel, mintha pl. egy önindítót működtetnénk. Ilyen
műterhelést (akku tesztert) már elég sok autóvillamossági szakbolt is
forgalmaz. Néhány akkumulátor gyártó feltünteti az akku házán, hogy mekkora
árammal lehet az akkut tesztelni. Ez általában a fele a hidegindító áram (CCA)
értékének. Ez azt jelenti, hogy egy 500A-es hidegindító áramú akkumulátort
250A-rel lehet terhelni 15 másodpercen keresztül. Kisütéses tesztelést csak
teljesen feltöltött akkumulátoron végezzünk. 

A tesztelés eredménye az alábbiak szerint kell hogy alakuljon: 

A cellánként mért savsűrűség értékek nem térhetnek el egymástól több, mint
0,05 értékkel.

A digitális multiméterrel mért akku kapocsfeszültség értéke a fenti
táblázatnak megfelelő kell legyen. A zárt AGM vagy zselés akkumulátorok
gyakran magasabb, 12,8-12,9V-os értéket adnak (100% töltöttség). Ha 10,5V
körüli értéket mér, akkor az cellazárlatra utal. 

Ha a tesztelendő akkumulátor teljesen zárt karbantartásmentes tipus, akkor a
savsűrűségmérés kiesik a lehetőségek közül, marad az üresjárati
kapocsfeszültség-mérés vagy a kisütéses tesztelés. A legtöbb teljesen zárt
akkumulátorba beépítenek egy ún. varázsszemet, amely az egyik cella
savsűrűségéről ad vizuális tájékoztatást. Ez sajnos a maradék 5 cella
állapotáról nem nyújt információt. 

7. Új akkumulátor kiválasztása, vásárlása. Célszerű a lehetőségekhez képest a
legnagyobb amperóra kapacitású akkumulátort megvásárolni. Természetesen
mindezt a fizikai befoglaló méretek és az akku csatlakozás kiépítésének szem
előtt tartásával. Amennyiben az akkumulátort a szokásosnál erősebb környezeti
hatásoknak (nagy meleg, nagy hideg) fogja kitenni vagy a rendszeres
karbantartás és pontos töltés nem megoldható, akkor célszerű elgondolkozni
zselés vagy AGM ciklikus akkumulátor beszerzésén.

Fontos, hogy a feladatnak megfelelő akkumulátort válasszunk. Emlékezzen rá,
hogy az indító és ciklikus akkumulátorok nem azonos felhasználásra valók.
Igyekezzünk lehetőleg a legújabb gyártású akkumulátorok közül választani.
Minél hosszabb ideje várakozik egy akkumulátor használaton kívül és töltés
nélkül, annál valószínűbb, hogy a lemezeken már megkezdődött a
szulfát-lerakódás. A legtöbb akkumulátoron fel van tüntetve a gyártás
időpontja vagy a gyártás időpontjára vonatkozó kód található. Egyik lehetséges
változat, hogy az "A" betű januárt jelöli, a "4" szám pedig 2004-et és így
tovább. Pl. C4 azt jelenti, hogy 2004 márciusában készült az akkumulátor. Az
"i" betű nincs használatban, mivel könnyen össze téveszthető az "1" számmal. 

8. Akku élettartam és teljesítmény - Az átlagos akkumulátor élettartam
rövidebb lett, ahogy az energia-igények megnövekedtek. Két kifejezést nagyon
sokszor hallani: "az akkumulátorom nem veszi fel a töltést", ill. "az
akkumulátorom nem tartja a töltést". Kb. az akkumulátorok 30%-a éri meg a 3
éves vagy az a fölötti kort. Az akkumulátorok meghibásodásának a 80%-a az
elszulfátosodásra vezethető vissza. Szulfátosodás akkor következik be, amikor
a szulfát molekulák az elektrolitból (kénsav) kiválnak és az ólomlemezekre
rakódnak. Hamarosan a lemezeken oly mértékű lesz a szulfát-lerakódás, hogy az
akkumulátor tönkremegy, nem vesz fel töltést és nem képes teljesítményt
leadni. A szulfát lerakódásnak több oka is van, az alábbiakban felsoroltunk
néhányat. 
Az akkumulátor túl sokat pihen két újratöltés között, pl. akár 24 óra nagyon
meleg időben vagy több nap hideg időben már megindíthatja a fokozott
szulfátosodást. 
Az akkumulátort úgy tárolják, hogy időszakonként nincs újratöltve. 
Az indítóakkumulátorok túlzott mértékű kisütése (mélykisütése). Emlékezzen rá,
hogy ezek az akkumulátorok nem bírják a mélykisütést. 
Az akkumulátor nem teljes mértékű feltöltése, pl. 90%-os újratöltés mellett
megkezdődik a szulfátosodás annak a 10%-os nem reaktivált anyagnak a
segítségével, amit a befejezetlen töltési ciklus hagyott fenn. 

10. Akku - mit csináljunk

Kisütés után mihamarabb töltsük fel az akkumulátort 
Válassza a legnagyobb kapacitású akkumulátort, amely a céljainak megfelel 

11. Akku - mit ne csináljunk 
 

 

 


http://hup.hu/node/42551
--
A notebook gyártó határozza meg, hogy az akkut mikor kell tölteni. Például azt
mondhatják, hogy ha az akku töltöttsége 95%-ra csökken, akkor induljon el a
töltés.

Ha a gép a hálózatról kapja az áramot, akkor nem használja az akkut, viszont
az akkumulátor akkor is merül (lényegesen lassabban!), ha nem használod. Ezért
ha (a példa szerint) 95% alá csökken a töltöttsége, akkor elindul a töltés. Ez
egy töltési ciklust jelent, azaz ennyivel csökken az akkumulátor élettartama.
--
Halottam olyat, hogy a Dell gépek akkujában az elektronika számolja a töltések
számát, és egy idő után azt mondja, hogy vége a dalnak. Ha a cellákat egy
felújjítás során cserélik akkor nullázni kell a számlálót.  
A nullázáshoz egy progit használnak, ezért a noti is kell a felujjításhoz
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról