[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
2009. Nov. 30., H, 20:32:40 CET

jhidvegi írta:

> Akkor miért nem ezt teszed?

Nem akarom túl kicsire venni a hiszterézist, nehogy kis légmozgásokra is
kapcsolgassa a kazánt. A túl sűrű kazánindítás az élettartamnak, a
fogyasztásnak sem jó. Így is van már benne egy átlagolás. Nem emlékszem,
10 vagy 20 mérésből vesz egy középértéket, hogy a hirtelen változásokra
ne legyen túl érzékeny. Olyan 10 másodpercenként mérek egyet, annál
sűrűbben nem jó a szenzort piszkálni, mert a saját felmelegedése is
beleszólhat a pontosságba. Másrészt ha túl kicsi a hiszterézis, az nagy
hidegben tényleg sűrű kapcsolgatáshoz vezet. Ezt is ki lehetne védeni
egy fix PWM-el, aminek a kitöltését változtatom. Ha már nem elég a PWM
vivőfrekvenciája, nagyon nagy lesz a kitöltés, akkor lehet valami
jelzést adni, hogy helóka, tekerd feljebb a kazán hőfokát (mármint hogy
én, kézzel).

Most egy grafikus LCD-n megy a kijelzés (az volt akkor éppen kéznél),
szóval ha akarom, oda is kitehetem a grafikonokat :)
Jó is lenne látni a lengések természetét, meg is csinálom ha lesz egy
kis időm rá.

> Ha lángmodulációval lehetséges a szabályozás, ami teljesen folytonos
> beavatkozást tesz lehetővé. Ha jó a szabályozás, akkor semmi lengés
> nincs. Tiszta analóg módon működne akkor is, ha digit cumó szabja meg
> a láng méretét. Ha ez integráló (itt már van értelme pi-ről vagy
> pid-ről beszélni tényleg), akkor meg se moccanna bent a hőmérő.

Az lenne a kedvencem, eredetileg ezt hittem, hogy ez menni fog. De az
5kW-os kazán is sok ehhez a hőszigeteléshez, ami itt van :) Ha nagyon
letekerem az előremenőt, akkor megy folyamatosan a kazán, próbál
modulálni, de egy idő után a legkisebb láng is sok. Akkor ő kezdi el
kikapcsolgatni a lángot. Annak idején megmértem, ilyenkor több a
fogyasztása, mintha beállítom 45-50 fokos előremenőre, és én kapcsolom
ki-be. Valószínűleg ott lehet a legjobb munkapontja ennek a kazánnak.

A folyamatos üzemben még az is benne van, hogy folyamatosan megy a
szivattyú, ami ugye áram fogyasztás. Persze nem baj, mert az is a lakást
fűti, de azért más az ára. Arról nem beszélve, hogy tavasszal a kinti 15
foknál már nagyon kicsire kellene modulálódnia.

Gábor