[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 30., H, 19:55:36 CET

Acs Gabor wrote:
> A hiszterézissel meg azt csinálok, amit akarok. Most fél fok, ha akarom
> beállíthatom 5 századra is, a felbontása lehetővé teszi. Csak egy adatot
> kell hozzá a szoftverben módosítani, és még fűtenem sem kell a
> termosztátot.

Akkor miért nem ezt teszed?
Különben ez csak úgy lehetséges, ha ez eleve pid, különben a valós fizikai
érzékelés csak hiszterézises lehetne. Hogy-hogy nem próbáltad még ki
egészen kicsire levinni?
Tulajdonképpen az kéne, hogy legyen a korlát, hogy ne akarjon túl sűrűn
kapcsolgatni a kazán. Sajnos ezt a brekkencset le kell nyelni, a két
egymással ellentétes jelenség között kell kompromisszumot találni. Ha
bármilyen is a szabályozás, a fűtés mindenképpen ki-bekapcsolással megy,
ha jól veszem ki. Ha ez túl sűrű, az a kazán miatt nem jó, ha túl ritka,
az magas hőfokingadozáshoz vezet. Valszleg valami 10 percen belüli vagy
körüli periódusidővel kell beérni.

> De nem ez a gond. Nekem a túllengéssel van a bajom
> (valószínűleg lefelé, ahogy írtam, de majd megfigyelem), így az lenne a
> jó, ha lefelé menő ágban már előbb elindulna a fűtés, mint a hiszterézis
> alsó kapcsolási pontja.

Gyakorlatilag most ugyanezt mondtad, sűríted csak a kapcsolásokat.

Ha bambán egy 555-tel lenne a kazán kapcsolgatva adott bekapcs
időaránnyal, akkor is lenne lengés a hőfokban. Minél sűrűbben van
kapcsolgatva, annál kisebb lenne ez a lengés. Ezen semmivel nem tudsz úgy
segíteni, hogy eltűnjön, kivéve:

Ha lángmodulációval lehetséges a szabályozás, ami teljesen folytonos
beavatkozást tesz lehetővé. Ha jó a szabályozás, akkor semmi lengés nincs.
Tiszta analóg módon működne akkor is, ha digit cumó szabja meg a láng
méretét. Ha ez integráló (itt már van értelme pi-ről vagy pid-ről beszélni
tényleg), akkor meg se moccanna bent a hőmérő.