[Epitesz-barkacs] INOX vagy savallo vagy a magnes fogja-e vagy sem? Re: polirozas?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 4., V, 18:30:19 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> "sufniban" (tető alatt, de környezetileg párás, ködös, fűtetlen időszak
> is lehet)
> kellene nagy fény legalább 1/2 négyzetméteren

Ennek mi lenne a célja?

> ha a nap délben odatűz, akkor mondom, hogy "igen, ez most jó"

Még jó, hogy nem azt mondod, hogy "egye fene, nem az igazi, de
nyögvenyelősen elfogadom". :-)

> sajnos majdnem kevés az is, amikor egy reproállványon 4 égő
> megvilágít egy A/4 lapot (a 4 égő alatt túlfeszitett, spec égőt értek)
>
> próbáltam halogén vonalégővel 1000Wattossal is, de az is kevésnek
> bizonyult

Ma is lehet kapni Tungsram boltban ún. túlfeszített, tükrös bromid izzót.
Meglepne, ha az is kevés lenne.

> van valamennyi "vetítőszén", amivel ívfényt lehet előállítani (30 éve
> voltak
> ilyen vetítőgépek a mozikban a 35mm-es filmekhez) csak a szénmozgató
> és ívtartó mechanika nincs hozzá

Ez marha rég lehetett. Ma már (vagy már ma sem) nagynyomású talán xenon
lámpák vannak (voltak) ezekbe a gépekben. Nekem is volt egy, de elqrtam.
Ez úgy néz ki, hogy egy kb 10 centi hosszú üveg, a közepén kiöblösödik
annyira, hogy ott van egy 1cm3 alatti térfogatú, kicsit hosszúkás tér. Oda
benyúlik két elég vastag wolfram elektróda kihegyezve. Az elektródák ki
vannak vezetve lemez alakú vezetővel az üveg két végére, ahol csavaros
kötésre van lehetőség. Áram: 150A, fesz nemtom. Valszleg erőteljesen
hűteni kell működés közben, és váltóáramú négyszöghullámú áramgenerátorral
kell hajtani. Valahogy úgy, ahogy az autóban lévő xenon lámpát. Begyújtani
pedig szintén úgy valami nagyfesszel.

Hát ennek valami brutál fényel lehet.

A szénnel is kísérletezhetsz, de mivel az ív levegőben fog égni, főleg
ultraibolya fényt fogsz gerjeszteni, és a szemedet fogod kicsinálni.
Nagyerejű ívfény nagynyomású gázban hozható létre, és annak a
tulajdonságai szabják meg, hogy milyen lesz a spektrum.

> mechanikailag erős legyen
> bírja a hőt
> párás környezetben ne rozsdásodjon
> párás környezetben is tartsa meg (amennyire lehet) a tükrözést
> pontszerűség esetén legyen jó forgási parabola, de olyan "mély",
> hogy a fényforrás a parabola belsejében legyen (kicsi fókusz)

Szóval valami hevítés lenne a cél?

> a rozsdamentes bogrács már kínomban jutott eszembe,
> nem igazán parabola, de bírná a hőt, fényezhető lenne,
> párában talán nem rozsdásodna,

Az biztos, de hogy az alakja szar, az is.

Szóval a célt mondd, aztán agyalunk talán rá megoldást.