[Epitesz-barkacs] hajlitoszilardsag

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 26., H, 21:11:13 CET

Balázs Bámer wrote:

> na de gyengébb lenne? Nehéz elhinni. Különösen, hogy erre az anyagra
> nem képeznek kérget.

Nem kell kéreg, elég, ha nem egyforma sűrűségű és szilárdságú (húzó-nyomó,
N/mm2) az anyag a mélység függvényében. Valszleg a felületén a legerősebb.
Ez okozza a problémát.

> És hogy jön ki a nyomás mértékegység hajlítószilárdságra? Nem arról

Hú, most rajzolni kéne. Na nézzük:
Van a v vastagságú anyag, legyen rugalmas és homogén.
Most itt egy befogott tartót rajzoltam, de ha két végén alátámasztott van,
és úgy élszerűen terheled valahol, az felfogható úgy, hogy az élnél be van
fogva, onnan kétirányban indul két befogott tartó, aminek a végeit F1 és
F2 erő nyomja. A szélességet nem rajzoltam oda.

A vizsgált helyen a függőleges metszetre kétirányban lehet felrajzolni az
anyagban ébredő feszültséget, ami ellentart a nyomatékna, amit az F erő
hoz létre. (Különben gyorsulva forogna az anyag. :) )

> van szó, hogy középen vonalszerűen terhelem két párhuzamos
> alátámasztás között? Itt rátesznek egy homogén hasábot? Ez már nem
> csak hajlít, nyír is.

Igen, a nyírófeszt is lehet számolni, de ha egy gyakorlati példán
megnézed, sokkal kisebb, mint a hajlításból adódó húzó-nyomófesz. Kivéve,
ha jó kicsi a hossz, és ennek megfelelően jó nagy az erő. Vagy ha
lemezollóban van a anyag, ami ugye kifejezetten a nyírásra játszik. :)

Van a hajlításnál a semleges szál jó esetben v/2-nél. Innen fel lehet írni
a képleteket, pici integrálással kijönnek az emlegetett összefüggések.
Csak kérésre terhelem vele a nagyérdeműt. :-) Vagy magánban zaklassalak
vele?

A non-text attachment was scrubbed...
Name: hajlit1.gif
Type: image/gif