[Epitesz-barkacs] max emelonyomas

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Okt. 30., P, 15:41:18 CET

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2009.10.30. 07:56:58 +1h-kor írta:

> Mert - szerintem - van benne valami áramlás érzékelés, és akár nulla
> körüli nyomással is elmegy. A legkisebb nyomás amúgy az, amit a fűtési
> rendszer elrendezése ad, tehát ha hagyományos, akkor valahol a legfelső
> ponton van egy kifelé lélegző tágulási tartály mondjuk 5m magasan, ekkor
> 0,5bar a nyomás. Biztos, hogy ezt elfogadja. Ha zárt, nyomott léglabdás
> vagy hogy hívják ezt, akkor lehet több.

köszi, találtam közben egy cikket
(lásd lejjebb)

> Annak, hogy nagyobbra veszik, az az értelme, hogy megnő a víz
> forráspontja. Akkor van jelentősége, ha olyan magas az előremenő hőfok,
> hogy zajossá válik a működés. Van olyan szitu, amikor ez a nyomás
> növelésével eltüntethető. De ne legyen ilyen indokkal szükséged rá, ezt
> kívánom.

köszi

> Az egy másik téma. A hmv ugye általában hálózati víznyomású, ott ez a
> probléma fel se merül.

http://www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=1368

Tágulási tartályok méretezése

(részlet)

Nyitott tartályokat egyre kevésbé használunk, mert már alig van szilárd tüzelésű fűtés,
de a gáz árának emelkedése ismét ebbe az irányba fordította a szereléseket. Vidéken
pedig sok helyen tartalékkazánt építenek be a gázkazán mellé,
mert így a kertben keletkezett hulladékokat el tudják benne tüzelni.
!!!!
Szilárd tüzelés esetén szabvány írja elő a nyitott tágulási tartály használatát,
de ma már nem kötelező az alkalmazása, mert ha valaki tud azzal egyenértékű
megoldást, akkor az is elfogadható.
!!!!!
[...]
Ennek elkerülésére sokan zárt tágulási tartállyal szerelik a szilárd tüzelést is. Mellékesen
jegyzem meg, hogy műanyagcsöves szerelésnél, ha nem oxigéndiffúzió ellen védett
vezetékeket építünk be, akkor ugyanott vagyunk, mint a nyitott tágulási tartálynál, mert a
cső palástján keresztül vesz fel oxigént a fűtővíz.
!!!!!
A másik megoldás tökéletesnek fogadható el, mégpedig hogy egy nagy tárolótartályt (puffer) építünk be a kazán után közvetlenül. Ennek a tartálynak a tágulási tartályhoz hasonlóan el nem zárhatónak kell lennie, hogy a keletkezett többlethőt el tudja vezetni. A kazánba visszavezetett víz viszont ebben az esetben a fűtési rendszer hőmérsékletén van, tehát nem okoz problémát. A kazán és a tároló közötti vezeték átmérőjének elég nagynak kell lennie, hogy egy esetleges áramkimaradáskor gravitációsan is el tudja vezetni a kazánban keletkezett hőt. A tároló nagysága legalább ötszöröse kell, hogy legyen a fűtési rendszer víztartalmának, a biztonságos működés érdekében. Természetesen a tágulási tartály méretezésekor ezt a nagy mennyiségű víztartalmat is be kell számítani a táguló térfogatba. Egy gravitációs fűtési rendszert mutat az 1. ábra.

A tartály előnyomását a tartály feletti rendszermagasság határozza meg. Példaként vegyük a
magasságot 5 méterre. Ez 0,5 bar nyomást jelent. Azért, hogy a rendszer biztonságosan tudjon
működni, a tartály nyomását 0,2 bar-ral nagyobbra kell beállítani, s így 0,7 bar nyomása lesz üresen
(1,7 bar abszolút). A rendszer nyomása 3,5 bar túlnyomás lehet a biztonsági szelep beállítása
miatt, vagyis 4,5 bar abszolút nyomás.