[Epitesz-barkacs] szilvalekvár

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 1., K, 14:46:07 CEST

Acs Gabor wrote:
> [...]

A dolog ennél egyszerűbb.
Ha a szilvalekvárba beviszel hőt, mert pl a sütő picit a forráspont fölé
szeretné melegíteni, tehát folyamatosan megy bele a hő, akkor úgy is kijön
a gőz, ha kuktaszerűen le van zárva. Nincs mese, a bement hő csak
forralásra fordítódhat, tehát gőz fog keletkezni, annak meg van nyomása,
szóval ki fog jönni.

Vagyis: úgy kell beállítani a hőfokot, hogy láthatóan valahol picit fújjon
ki a gőz. Nem tudom, hol van a szellőzése ennek, valahol biztos van. Ha
hátul, rejtetten, akkor kevésbé fogod látni. De ha tutira jól jelzi ki a
hőfokot, és beállítasz neki 103 vagy 106... fokot, mert ugye van a
cukrosság miatt forráspont emelkedés, akkor tutira kijön a gőz.

Ugyanez van amúgy sima edényeknél is, csak elég nehéz felfognia egy
háziasszonynak. Az alulról jövő hő két dologra fordítódik: az edény falán
leadódik egy része sugárzás meg konvekció formájában, a másik része
forralja az edény tartalmát. Az utóbbi miatt kijön a gőz a tök jól záródó
fedő alól is. Ezért tud a kukta is működni.

Persze, ha felemeli a fedőt, akkor sokkal jobban el tud menni onnan a gőz,
tehát több hőt lehet bevinni, viszont egyúttal sokkal több illóanyag is
távozik.