[Epitesz-barkacs] szilvalekvár

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 1., K, 19:47:54 CEST

vajk fekete wrote:
> soha nem lattam meg fedovel fozni lekvart.
> es a sutoben sem tesznek ra fedot.

Ezen cseppet se csodálkozom, nagyon konyaidegen. Ha még neked se sikerül
jól elmagyaráznom, képzeld el, hogy egy bejáratott szakácsnő vagy
háziasszony hogy fogná a fejét!

Ennek ellenére én a módszert, mielőtt ebbe belegondolhattam volna (mert
hogy rohadtul nem szoktam főzni) egy nőtől hallottam. Ő már többször
alkalmazta a módit, kóstoltam is, rendben volt.

Szerintem így akár töményre is lehet főzni akármit, az összes vizet el
lehet távolítani belőle, hogy a végén már csak kikristályosodott cukor
maradjon az edényben kihűlés után. :-)

> ha forrna, azaz a belsejeben is keletkeznenek gozbuborekok,
> osszefrocskolne mindent.

Nem értem, miért kell ekkora rotyogtatásban gondolkozni? Lájtosan képzeld
el, éppenhogy gyöngyözik. De nem láttam, igazából nem tudom, hogy néz ki a
folyamat vizuálisan. A habzás is valszleg jó szerény.

> hogy miert nem borosodik be, azt nem tudom. talan ha leall a parolgas,
> akkor no a
> homerseklet, es indul a forras, ami nem engedi borosodni.

Nem, hanem szépen odamegy valaki, és megkeveri. :-)

> legkozelebb ha sutok valamit, be fogok tenni ket bogre vizet melle.
> egyet lefedve,
> egyet nem lefedve. nagyon meg leszel lepodve, ha ugyanannyi viz fog
> hianyozni beloluk.

Ha zárt a sütő, akkor igen. De akkor telített gőz van mindkettő
felett/körül, szóval mindenképpen nem párolgás lesz a fogyás oka. Más
kérdés, hogy vajon a sütő eléggé zárt-e ahhoz, hogy képes legyen odabenn
telített gőzt tartani, nincs semmi légcsere réseken át, vagy erre
kiképzett járatokon keresztül. Ha van ilyen, akkor nem lesz egyforma a
vízszint a két bögrében, csak az elején. :-) Még akkor is a nyitottban
csökkenne a szint a másikhoz képest, ha nem kapcsolod be a sütőt. Persze
ehhez sok idő kellene.