[Epitesz-barkacs] Ruszki repulok vagy akarmi, giroszkopot hogyan epitsunk?

Hofferek Attila hofi at soka.co.hu
2009. Sze. 1., K, 15:07:19 CEST

jhidvegi írta:

> Erről nem hallottam, de elég durva. Nekem nem jön be. :-)

Szintezőkutya: egy térképkészítésre használt (barbár) biokibernetikai
módszer szenvedő alanya. A kutya fülében levő egyensúly-szervbe éles kő-
vagy fémdarabot operálnak, ezért a kutyának egyszerűen fáj a
magasságváltoztatás. Így amikor leteszik a terepen, magasságváltoztatás
nélkül, szintben csörtet tova. A nyakörvére szerelt lámpa fényét vagy
rádióadó jelét követve nagy pontossággal felrajzolható a szintvonal. Az
akció után a kutyát 5 vagy 10 méterrel magasabbra helyezik, és
elkezdődik a következő szintvonal kimérése. A módszer a hatvanas
években, "a természet leigázása" gondolat jegyében született.
Hatékonysága és gyorsasága ellenére hamarosan kiváltotta az állatvédő
szervezetek tiltakozását. A nyolcvanas évek végén a TTK hallgatósága
több tüntetést szervezett a Puskin utcai E épület előtt, ahonnan
rendszeresen kihallatszott (és az egész Trefort-kertet betöltötte) az
operáció után lábadozó szintezőkutyák bánatos vonítása. Információink
szerint a számítógéppel feldolgozott légifelvételek viharos térhódítása
következtében ma már egyre ritkábban használnak szintezőkutyákat, de a
terepen még ma is gyakran találkozhatunk a szintezőkutyák taposta
jellegzetes vízszintes, a szintvonalakkal együtt kanyargó csapásokkal.
Nagyobb - sziklás vagy tüskebokorral fedett - csúcsok megkerülésekor
érdemes követni e nyomokat.

<http://www.ujgen.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=11>