[Epitesz-barkacs] szilvalekvár

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 1., K, 16:39:48 CEST

vajk fekete wrote:
> az en sutomben ha nem nyitom ki az ajtot, akkor pl soha nem lesz ropogos
> a csulok bore.
> megfo a gozben, soha nem szarad ki a teteje.

Na jó, de itt nem sütésről van szó, hanem lekvárból való víz
eltávoztatásáról. A résnyire nyitásra akkor van szükség, amikor fontos,
hogy ne gőzben, hanem levegőben piruljon a cumó. Ha zárva van az ajtó,
ebben a lekváros módiban telített gőz lesz majdnem az edény körül.

> ha rafojtom a gozt es varom hogy szivarogjon kifele ahol tud, akkor
> sokkal tovabb tart
> a lekvarfozes, es kozben a suto falain a veszteseg szumma sokkal tobb.

Ezt nem gondoltad át. Ha kinyitod az ajtaját, akkor följebb kell tekerni a
hőfokot, mert az átszellőző sütőtérben nem fog az edény tudni eléggé
felmelegedni. Ha ezt megteszed, már a szigetelésen is több távozik. A
többlethő zöme meg arra fog fordítódni, hogy a kinti hideg levegő bemegy a
sütőbe, azt felmelegíti a sütő, fent meg távozik. Szóval a levegő
melegítésére, ami a helyiséget fűti.

Az elpárolgott víz mennyisége minden esetben ugyanannyi hőt kér. Nem
változik a víz párolgáshője. Zsigerileg fura nekem, hogy műszaki szemmel
nem világos, hogy nem lehet a gőzt fogva tartani fedővel meg sütőajtóval.
Amit elpárologtattál, annak muszáj távoznia, ha nincs hol lecsapódnia.
Márpedig, ha tolod bele a hőt az edénybe, akkor nincs hol lecsapódnia. Ha
lenne, ott hő szabadulna fel. Benn a sütőben nem tud olyan helyet találni,
ahol képes hő felszabadulni, mert minden porcikája melegebb, mint ami
ehhez kellene.