[Epitesz-barkacs] powerbank

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 12., Szo, 21:13:44 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a 18Voltos ketyerében 15db 1,2V NiCd van ( ill.
> csak az a fix, hogy valamilyen NiXx, és nincs rajta
> se gyártó, sem mAh adat, sem egyéb semenyi sem)

Ha ócsó volt, akkor biztos, hogy NiCd. Egy ekkora akkupakk NiMH-ból
szerintem 5-ször akkora árú lenne, mint az egész hóbelevanc a boltban.

> 15 x 0,8V -ra kellene teljesen leszívatni, azaz 12V-ra
> agresszíven
>
> ez szép, és jó, DE...

Nem olyan szép és jó, mert nem könnyű használat közben, vagy akárhogy is
úgy lemeríteni, hogy mind lemerüljön, és egy se legyen nullára, sőt,
átpolarizálva kisütve.

> szeretném valahogyan megoldani, hogy egy relé, vagy valami
> a lemerüléskor automatikusan megszüntetné a terhelést

Ezt meg tudom érteni. Engem is foglalkoztat a dolog, de nem csak a fúrók
aksijai miatt. Nem nehéz megoldani, csak dolgozni kell vele.

> mondjuk 13Voltos állapotában még csavarnék egyet,
> ez pl. 10-11Voltra lerántaná, de amikor elengedem,
> akkor kb 12Voltra visszaállna a kapocsfeszültség
> ekkor már túlmerítettem?
> (kb ezt értettem ki az eddigiekből)

Ha viszonylag nagy terheléssel meríted, akkor annak az elvétele után
visszaáll a kb 1,2V/cella. Ezért engem pl az a módi foglalkoztat, hogy a
lemerítés is szaggatva történne. 1 másodperc terhelés, 1 másodperc (vagy
akár több) szünet, ez alatt mérni kellene a feszt. Ha ez akárcsak 1-szer
is, vagy rövid idő alatt kisebb 1V-tal, mint az előző mérések sora, amikor
lassan csökkent a fesz, akkor le kell mindenképpen állni a lemerítéssel,
mert az egyik cella már jó eséllyel lekókadt. Ha meg nem, akkor is valahol
1,1V/c-nál abbahagynám a lemerítést.

Nem hülyeség, ha közben apmerórát is tud mérni a ketyere. Szinte biztos,
hogy bikább töltés-kisütés ciklus megnöveli a kapacot, amit az utolsó
kisütéskor detektálni is lehetne.

> jobb lenne, ha a legnagyobb tehernél egy relé
> a 12Voltnál megszakítaná a terhelést?

Lehet az relé, fet, bármi, ami képes rá. A fetet könnyebb vezérelni.

> 18V-os akksit a kb 12-13Voltos állapotában 1000mA-t feltételezve
> egy 12V 10W-os égővel merítsem le?
> vagy kisebbel? vagy nagyobbal?

Valszleg nem nagyon kísérleteztél még vele. Ha már csak 12-13V van az
akkutelepben terhelés nélkül, annak a zöme már vagy nullára lemerült, vagy
tönkre is ment.

Mostanában biztos nem, de ha valaha elkövetek ilyesmi áramkört, nem fogom
titokban tartani. :-) Főleg, ha sikerül jóra belőni.