[Epitesz-barkacs] 230Volt +...% és -...% ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 19., Szo, 19:18:12 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Az annyi, de emlékeim szerint a fém vezetőben messze nem
> fénysebességgel történik az áram terejdése.

Én meg úgy gondolom, hogy közel annyival. Lehet eltérés, de jelentéktelen,
nem nagyságrendi.

(Nem a töltések, pl az elektronok mozgási sebességére kell gondolni!)

> A vezérlésekben pedig az összes elektronikának jól mérhető
> késleltetése van. A nanoseces nagyságrend ipari körülmények között
> már igen gyors.

Na igen, ha kicsit pötyögsz a számítógépen, a mai GHz-es jeleknél (legyen
csak 1GHz) a hullámhossz már csak 0,3m. Persze, hogy ezt ezeknél
figyelembe kell venni, de itt nem erről van szó. Az 50Hz-es hullám hossza
6ezer km.

Ja, azt tudni kell, hogy az energia nem a vezetékben, hanem körülötte
terjed a levegőben! :-) Szóval jó az a fénysebesség ide.