[Epitesz-barkacs] csoda Re: 230Volt +...% és -...% ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 20., V, 16:09:38 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a "bizalmi elv" alapján fel kell tételeznem, hogy becsületesen írták
> oda,
> amit odaírtak :-( , mindaddig, amíg ki nem derül, hogy blöff

Ez nem kresz! :-) Nekik a névleges feszkót kell odaírniuk. Ha azt írták,
hogy 220-240V, az azért van, mert ebben a tartományban ilyen feszek vannak
szerte a világon. Egyik helyen 220, másikon 230, harmadikon meg 240. Ahol
meg 100 meg 110 van, esetleg 120, ott nem jó. Ettõl még lehet, hogy
160-260-ig is elmûködget.

> azért csak nyugodtan zavarjál össze :-)

Na szóval, ha pl úgy kötöd a szekundert sorba, hogy csökkenjen a fesz,
akkor - na inkább számokkal.

230-->12 a trafó. Tehát kijön belõle csökkentéskor a 218. Ha erre kötöd a
hálózatot, tehát a 230-at, akkor a primeren is meg a szekunderen is
nagyobb fesz lesz.

Áttétel: a=Up/Us=230/12=19,17 (csak a példa kedvéért)
Ahova kötöm a hálózatot: Uh=Up-Us=Us(a-1)=230
Ebbõl jön, hogy Us=Uh/(a-1)=12,66, ami nagyobb, mint 12V, tehát a közös
ponton mérhetõ fesz is megnõ: 242,7-re a 242 helyett.

Mackósabb a növekmény, ha a trafó nem 12V-os, hanem nagyobb. Persze
figyelni kell rá, hogy így a trafó menetfesze is nagyobb, szóval akár túl
is lehet gerjeszteni. Azt használjuk ki ekkor, hogy a trafó biztonsági
tartalékot tartalmaz. Ha alacsony a hálózati fesz, ez többnyire lehetõvé
is teszi ezt a módit.

> tehát a primer tekercs nem oszt, nem szoroz

Dehogynem, benne is folyik áram, és megterheli a hálózatot.

> no, van egy  "trakis" ketyerém
>
> U1 = 220         U2 =  220       12     12-14     600VA-es!!!!
> akkor ezzel a fél házat el tudom hajtani :-)

Ha 12V-os, akkor bizony az egész házat el tudod vele látni. 600VA/12V, az
kb 50A-t tud, de ha csak 32-t, akkor is már több, mint amekkora áramod
van. Szóval ha ezt fixen bekötöd, akkor kb 12V-tal magasabb a hálózatod.
Meg kell mérni pl a meglévõ fogyimérõddel, hogy üresben mennyit fogyaszt,
aztán terhelve is érdemes valahogy (rézveszteség), szóval ára lesz a
magasabb fesznek.

> bár ez primer 220 / szekunder 220 -ként biztonságitrafónak is elmenne
> kb 600VA -rel terhelve?

Nem tudom, látni kéne. A biztonsági trafóságnak vannak kritériumai.
Általában a másik tekercs külön cséverészen van, és zárlatnál se kerülhet
át a hálózat a túloldalra. Ha még több tekercs is van a trafón, akkor
tudni kéne, melyik mekkora. Lehet, hogy a 12V-os csak segédtápnak van
valamihez, alig tud valamit.

Ha autotrafónak van használva, a biztonsági trafó tulajdonság
lényegtelenné válik.

> ha a 12V-os is 600VA-ként terhelhetõ lenne, az 50A !!!
> akkor  232 * 50 = 10kW !!!!

Így van - ha tényleg ilyen a trafó. Akkor ilyen, ha a kisfesz tekercs
kiteszi az egész tekercselés kb felét.

> mivel a szekunder mindhárom tekercse galvanikusan független
> a primertõl akár 460Voltom is lehetne :-)

Akár, de ekkor a teljesítményt megint az szabja meg, hogy milyen is ez a
trafó. Azért vigyázz, mert a 460V már meglehetõsen veszélyes. Az már nem
az a kategória, hogy azannya, megrázott.

hjozsi