[Epitesz-barkacs] eph meg foldeles meg delej

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 29., K, 10:23:58 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> napokban volt szó, hogy az alusodrony betáp esetén
> a nullavezetéknek is funkcionál, és ezért elegendő 1 szál
> szigetelt drót
>
> igazából a kert végébe is elvihetek csupasz sodronyban nullát
> és akkor elegendő egy szigetelt drót a fázisnak, azt jojcakát
> (ha az elmü is így szereli a betápot)

Az a különbség, hogy az elmű még jó vastag sodronnyal jön be, tehát ott
még együtt van a védővezető és a nulla. Te meg ugye már csak a nullát
akarod tovább vinni.

A gond az, hogy mivel messzire viszed, ezzel az ottani földpotenciál
(tehát az anyaföld potenciálja) eltérhet ettől a sodronyétól, tehát illene
valami szondát leverni, és összekötni vele, különben akár direkt áramütés
lehet a következménye egy, a sodrony elejénél lévő fogyasztó zárlatánál.
Úgy képzeld el, hogy valaki a messzire vezetett helyen fogja a sodronyt
(ami nulla) a földön állva, és a házban meg zárlatos lesz mittudomén a
vasaló. Ettől az ottani védővezető potenciálja felugrik a fázis felé
valamennyire. Nem probléma ott, mert az ottani anyaföld is ezt teszi, aki
a vasalót fogja uram bocsá a fürdőszoba kövén mezitláb állva, nem annak
nem lesz baja.
Nem így, aki a távoli nullát fogja. Az a föld már más potenciálon van,
mint a fürdőszobai, ami közel van a villanyórához közel levert szondához.

Na most ugye már szét van választva a védővezető és a nulla a
villanyóránál. Ezt újra összekötni nem szabad odébb. Ha van firelé, akkor
a sodrony odébb történő leföldelése (földbe szonda, ahhoz hozzáköt) azt
eredményezi, hogy a fenti potenciálkülönbség töredékétől is (ami
lépten-nyomon előáll) le fog verni a firelé.

Javaslat: ha már sodrony: az legyen a védővezető, azt hozzákötheted a
távoli hely földelőszondájához, és erre kötve vidd külön a nullát meg a
fázist.

Még egyszerűbb, ha veszel alkalmas 3 erő kábelt... :) Ebben az a jó, hogy
az érszigetelések meg a köpeny megfelel a kettősszigetelésnek. Nem mondom,
hogy fényálló, de a mi életünkben biztosan ki fogja bírni. (Nekem vagy 20
évig jött be ilyen fehér MTK kábelen a delej oszlopról ideiglenesen. :-)
Még most is ép, ha nem is szép, mármint a lebontott kábel, mert idő közben
áthelyeztettem az órát, és lett új, végleges bekötés ezekkel a fény- meg
fagytűrő alu sodronyokkal.)

> 6-os keményrézdrót zöld-sárga pedig a házi földelőszondátra
> is rákötve EPH gyanánt is funkcionálna?

Szóval nem így kéne, mert a csupasz sodrony, mint nulla, megérinthető.