[Epitesz-barkacs] eph meg foldeles meg delej

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 29., K, 10:33:27 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> leginkább a szakaszkapcsolóknál láttam földeléssel is felszerelt
> betonoszlopot, és ott a feszítősodrony össze volt kötve a földeléssel,
> és a feszítősodronyra rákötötték a betápsodronyt is,
>
> gondolom, hogy a 0,4kV- os trafó csillagpontja valamennyire nulla is
> meg föld is.....
>
> ha viszont ez így igaz, akkor az én villanyórámra bejövő nulla
> az oszlopon a földdel is összeköttetésben van?

Igen, ez így stimmel.

> ha viszont ez így igaz, akkor a villanyóra mért oldalán a "nullbontón"
> keresztül  a földem is nullán van?

Igen.

> ha viszont ez így igaz, akkor a betonvasas alapbetonom is
> összekötődik a szomszéd utca trafójának csillagpontjával?

Ha össze van kötve, akkor igen. Ez így jó.

Úgy képzeld el, hogy van a fémesen egyben lévő nullahálózat (a sodrony),
és vannak a különféle helyeken lévő anyaföldek. Na meg vannak
villámhárítók is.

Ha valahol a hálózaton történik egy fázis-föld zárlat, akkor a trafó ugye
nem végtelenül bika, tehát a fázis és nulla pontja (csillagpont) rövid
ideig elég közeli potenciálra kerül egymáshoz. Nincs kizárva, hogy ez a
nulla elemelkedik a nagy anyaföld potenciáljától.

Nálad azért (is) kell a bejövő nulla sodronyt összekötni valami
földelőszondával, vagy ha van ilyen alapbeton betonvasrendszered, és arra
rá lehet kötni, akkor rákötni, hogy a nulla elemelkedését kövesse a házad
környezete, ezért aki az erre kötött védővezetővel egy potenciálon lévő
készülék fémházát éppen fogja, valamint áll a földön mezitláb (vagy a
fürdőszoba kövén...), vagy nem jól szigetelő cipőben, ne érje áramütés.

Ez az elemelkedés történhet villámcsapás miatt is. Belecsap a villám az
utcai hálózatba, elsősorban ebbe a nulla sodronyba. Elrántja a
potenciálját a földhöz képest sokszáz V-tal is akár, és ha nem rántja
magával a házad potenciálját a szondán vagy vashálón keresztül, mert nincs
odakötve, akkor a vasalót, hűtőgépet... fogva komoly áramütéseket lehet
kapni.