[Epitesz-barkacs] villanyszereles

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 29., K, 12:53:40 CEST

vajk fekete wrote:
> csavarfej ala megy siman. vagy rugos, es ket luk van kulon a ket
> drotnak. meg tan a
> rugo is kette van vagva, hogy kulon-kulon szoritson. mondjuk erdekes, a
> legrand
> valena-nal, amik nekem vannak, minden szerelveny rugos, de a konnektor
> csavaros. lehet
> sejtenek valamit.

A csavar két oldalára menő esetben olyan szorítóelem szokott lenni, hogy
jelentőset tud billenni. Tehát akkor is szorít, ha az egyik oldalra
nemhogy kisebb átmérőjű huzalt rak be az ember, hanem semmilyet nem rak
be.

A rugós téma nem elég ismert számomra. Az biztos, hogy a csavaros azért
jobb, mert az átmeneti ellenállás fordítottan arányos a szorítóerő
valamekkora hatványával. Csavarral nagyságrendileg (akár 2 nagyságrenddel
is) nagyobb erőt lehet létrehozni, mint amit egy rugó tud.

A csavarosnak az a hátránya, hogy ha lassúfolyni képes anyag van berakva
alá, akkor elfogy a szorítóerő, valamint hogy vannak baromi erős kezűek,
akik vizet akarnak facsarni a csavar meghúzása által, ezzel megszakítják a
menetet, de ekkor már nem lépnek vissza, cserélik ki az elkúrt
szerkezetet, hanem valahogy érzéssel megpróbálják becsavarni annyira a
csavart, hogy ne látszódjon, hogy meg van a menet szakadva. Na innentől
aztán jönnek a bajok.