[Epitesz-barkacs] pb nyomasproba

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Ápr. 7., Sze, 10:15:37 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Azt mondjuk 15-re beallitott nyomaskapcsoloval lehet tolteni, nem?

Mármint PB gázzal? Minek? Annak valami 6 bar lehet a szobahőmérsékleti nyomása.
Ekörüli nyomáson lehet tölteni. Jó, ha gyorsan akarják, akkor 8. :-)

> Milyen biztonsagi megoldasok vannak ha beszar a nyomaskapcsolo? Valami
> lefuvoszelep feleseg, vagy hasadotarcsas dolog?

Ha kompresszorra gondolsz, akkor a legbiztonságosabb, ha a kompresszorból akkor se
tud 25 bar kijönnni, ha befogod a kimenetét. A tönkremenetel ellen meg hőkapcsoló.

Ezt úgy lehet belőni, ha netán többet tud, hogy pl hengerfej pakolással korlátozni
a sűritési viszonyt. Ez szabja meg, hogy mekkora lehet a max nyomás, ami kijöhet
belőle.

Aztán olyan lehetőség is van, hogy a kompi elé olyan áramhatároló van rakva, ami a
nagyobb nyomáshoz tartozó áramtól leold. Ez lehet lassabb is (hőkioldó), meg
gyorsabb is (B-s kismegszakitó).

Egyszerű esetben a nyomáskapcsoló mellett lehet használni fedővédelmi
lefújószelepet is. Vagy egy másik, úgymaradó vagy sokkal nagyobb hiszterézisű
nyomáskapcsolót. Ez kb olyan elvű lenne, mint a bojlerekben a másik hőkapcsoló,
ami fix, és csak vész esetén kapcsol.

PB gázt áttöltve másik palackba viszont van egy másik veszély: simán csurig lehet
tölteni, ami ha megtörténik, akkor bizony melegedésre már folyadék hőtágulás van,
ami iszonyat nyomásokhoz vezethet.

Az alu tartálynál ez se probléma szerintem, mert ott egyszerűen csak hasasodni
fog. Láttam már pl szódás palackot, régi alu holmit, amibe valaki becsavart több
patront, vagy szinültig szokta rakni vizzel, és úgy csavarja be a patron(oka)t,
szóval szépen ki volt hasasodva. Azért ez a móka a pb-nél már igen veszélyes.

Nekem csak egy túltöltési tapasztalatom volt. Kis utántöltő palackot sikerült
túltölteni, és nem vettem észre. Aztán, hogy a gázpákába töltsem, picit
melegitettem rajta a hőlégfúvóval, amikor is a kezemnél, ahol a peremezett rész
volt, egyszercsak baromi hideget éreztem. Rögtön abbahagytam, és rájöttem, hogy
akkora benne a nyomás, hogy itt ki tudott fújni. Nem volt veszélytelen móka!

Ezután mindig úgy fogom csinálni, hogy akár túltöltöttem, akár nem, valamennyit ki
fogok belőle ereszteni töltés után folyadékként.