[Epitesz-barkacs] Ti mit láttok ezen a képen ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Ápr. 17., Szo, 00:05:01 CEST

vajk fekete wrote:
> ugye az egesz alapvetoen attol van, hogy a dupla merettel a tomegek
> 8szorosra nonek, a keresztmetszetek, amik a szilardsagot adjak meg
> csak negyszeresre.

Pontosan.

Bejön még egy hatás. Az esetleges elesésnél. Tehát amikor dinamikai hatások
vannak.

Egyszerű példa: fogok egy kockacukor méretű valamit, ami statikusan áll az
asztalon, és fogok egy duplaakkorát. Könnyű belátni, hogy a nagyobbnál az
anyagban ébredő fesz dupla.

Na most, ha leejtek 2 ilyen kockacukrot 20 centi magasról, akkor is dupla fesz
keletkezik a nagyobbikban. Na de ha a nagyobbikat ráadásul dupla magasról ejtem
le, akkor tovább duplázódik a fesz.

Nem biztos, hogy egy 4m körüli magasságú ember túlélne egy sima hasraesést. De a
létező, arányosan nagyobb emberek (van 2,6m körüli magasságú) is nagyon kell,
hogy vigyázzon magára. Ezek már többnyire egészségesen is bottal járnak. Pedig a
fejük nem arányosan nagyob! Ha az lenne, nem is tudom, mi lenne velük.

(Ha egy normál ember feje ugyanolyan arányban állna a testéhez, mint egy
csecsemő feje, akkor az ember nem bírná el a fejét. :) Egy égre való felnézés
nyakcsigolyatöréshez vezetne. :-) Egy ilyen kb fél méter átmérőjű fej kb 60-70
kilós lenne, miközben a nyak meg a csont többi része azonos lenne. :-) És ennek
a fejnek a súlypontja is kijjebb lenne. Lehet, hogy még egy birkózó nyaka se
bírna el egy felnézést nyaktörés nélkül. De lehet, hogy ha a cipője orrára
nézne, nem bírná visszaemelni a fejét. :-) A kicsit is fejlett csecsemőnek
ilyesmi nem okoz problémát, ez csak azért van, mert kicsi.)