[Epitesz-barkacs] ELMU halozati meres

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Aug. 1., V, 23:13:19 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a  300m  kimeríti a   "hosszú tápvonal" fogalmát 3fázisú 50Hz esetén?
>
> 60m az utca sarkáig (napló - szigeti kálmán sarok)

Na vájár má!

Tisztázzuk, hogy itt arról van szó (és ezt kéne jól megmérni jó műszerrel), hogy
ha az óra közelében, ahol már hozzáférsz a hálózathoz, azt méred a mondjuk 10A
vagy afölötti fogyasztás bekapcsolásával, hogy esik a fesz 5-7V-ot, azt
semmiféle hosszú utcai kanóccal nem lehet magyarázni. Már írtam az előbb is.
Képzeld el, ha mások is mind bekapcsolnának a környéken 10A-eket, akkor majd
lekonyul 50-100V-tal a feszkó? Ne már!

Lehet kontakthiba az óránál, a kismegszakítónál, szóval a méretlen, plombált
tájon, ami akár a cuccok megégéséhez is vezethet, ha úgy marad, de lehet az
oszlopon is.

Ha volna közeli szomszédod, aki ugyanarról az oszlopról ugyanazt a fázist kapja,
és jó viszonyban lennétek (ez az, ami tudtommal nincs a rossz szomszédság miatt)
akkor ki lehetne kölcsönösen próbálni, hogy egyik helyen fogyasztás bedug, másik
helyen fesz-esés mér. Ez akkor teljesen az utcai pont mérése lenne. Ha itt esik
a fesz, ennyit, akkor van dolga az áramszolgáltatónak. Ha itt meg se moccan
szinte, akkor az onnan bejövő kanócon volna mit keresni egészen a nálad
hozzáférhető helyig.

Azt, hogy ugyanazt a fázist nézitek, egy hosszabbító segítségével ki lehet
mérni.

Amit még otthon egyedül is ki lehet mérni: leverni egy földelőszondát, és
eközött meg a nulla között mérni a feszváltozást a terhelés (10-13A)
rákapcsolásával. Ha ez is nagyot változik, akkor a nullavezetőben van a hiba, ha
nem, akkor a fázisvezetőben van a baj, ha feleakkora csak a változás, akkor nem
valószínű, hogy kontakthiba van. (Mert hogy két egyforma kontakthibát rohadt
nehéz generálni.)