[Epitesz-barkacs] Amper + mm2

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Aug. 8., V, 13:41:35 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> 230V 5,5 kW-os fogyasztó (pl. átfolyós vízmelegítő)
> 2,5mm2 -es kanóccal beköthető (így van a leírásában)

Persze, működni fog, a zsinór langyos lesz (ha nem natúr vezetékről van szó,
hanem MTK-ról, 3 eresről). Kb 25 fokkal lesz melegebb állandósult állapotban,
mint a környezete. Persze az átfolyósnál az igénybevétel igencsak szakaszos.

> vagy 230V 4,4kVA hegesztőtrafót 2,5mm2-es kanóccal köthető

A szitu hasonló, csak itt jelentős a meddő, szóval ha sokat hegesztenél, lehet,
hogy még melegebb lenne a kanóc.

> a listán is 1,5 esetleg 2,5mm2 drótok behúzásáról szólnak a
> beszámolók, meg a kertbe is 1mm2 -es a 20m-es hosszabbító,
> amivel hegesztőtrafóhoz áramot elvihetsz, stb

1mm2-essel el lehet vinni a hegesztőhöz a delejt, de megtörténhet, hogy erősen
lekonyul a fesz, másrészt meg ha netán feltekert darabja is marad a hosszabbítón
(ha olyan fajta), akkor szétolvad az egész, és amikor sikerült zárlatba kerülnie
emiatt, akkor leveri a biztit, de akkorra már az összes kanóc kidobható belőle.

> és ehhez képest az energiahivatal lapján találva
>
> http://www.eh.gov.hu/gcpdocs/200704/microsoftworddheelosztoim06kifcsatlakozobe
> rendezesletesites.pdf
>
> 32A-es légkábelhez  25-ös (azaz 10szer akkora) kanóc kell (ha
> rövidebb, mint 30m az oszlopig)

Ezt nem jól értelmezed. Ez egyrészt aluból van, másrészt a 32A a vételezhető
áram, a 32-es bizti nem a kábel előtt van. A kábelnek lerobbanás nélkül el kell
viselnie azt a zárlatot, ami az utcai vezeték elején valahol lévő akár 400A-es
bizti kiolvasztásához kell. (Ha netán az óránál még a kismegszakító előtt
történne bármi okból zárlat.)

> most mi ketyeréink vannak extrán alulméretezve, vagy az elektromos
> szolgáltató más tudomány alapján méretezi túl?

Egyik sem, csak érteni kell, mi miért van. Ez is egy szakma. Ha valamit nem
értünk egy másik szakmából, az nem baj, de ennek megfelelően célszerű
ráközelíteni.

> akkor az OBI 20m-es 1mm2  hosszabbítója  játékszer.....

Nem az, nagyon jól használható sokmindenre. Én pl, ha nem lennék lusta, vennék
egy kisméretű tekergetős hosszabbítót, és rá raknék 0,75-ös vagy még vékonyabb,
de annál hosszabb kanócot abból a célból, hogy a külsős melóknál a lámpának,
szkópnak, pákának legyen delej, jó messziről elérjen, de mégis pici legyen.
Persze van alternatíva is, pl millás tételben elemes szkóp (fluke), meg gázpáka,
meg elemes ledlámpa. Asszem a hosszabbító az olcsóbb. :)

Ha meg durvább delej kell, hasonló dobra (esetleg nagyobbra) rá lehet tekerni
akár 2,5-ös vagy még durvább kanócot is. (4-eset már nem érdemes, mert a
villásdugó úgyse bírja. 2,5-ös is csak azért lehet érdemes, hogy ha jó hosszú,
kicsi legyen a fesz-esés, és nem kelljen feltétlenül mindet letekerni.)